At være lærer er forbeholdt os, der brænder for det – andet er en hån mod faget

Et lærerdiplom er for lettjent sammenlignet med jobbets omfang, og uddannelsen fortjener et statusskift.

»Det er heller ikke mere end et par uger siden, at jeg selv og to kammerater fra seminariet græd af både grin og mistro over en opgave, de to havde afleveret, der kun kan beskrives som en parodi. Den bestod selvfølgelig. Og sådan ser lærerværelserne ud i dag – den ene halvdel af os arbejder dobbelt så meget, mens den anden halvdel, ja, hvad laver de egentlig?« skriver Sine Dyrbye. Anne Bæk

Første gang jeg trådte ind på Zahles Lærerseminarium, tænkte jeg, at nu var jeg endelig blandt lykkelige og motiverede ligesindede. Jeg tænkte, at nu begyndte fire år med hundredvis af andre unge mennesker, der, ligesom jeg, ønskede at blive den lærer, de selv fortjente som børn. Enten tog jeg fejl, eller også var der mange af mine medstuderende, der ikke syntes, at deres barnejeg fortjente en dyt.

Parodi til bestået

Det overrasker mig derfor ikke, at den nye evaluering frembragt af en ekspertgruppe over læreruddannelserne viser, at der ikke er tilstrækkeligt høje forventninger på stedet, og at et lærerdiplom er for lettjent.