Han skal redde kriseramt flyselskab og puste nyt liv i det norske folkeeventyr

57-årige Jacob Schram overtog per 1. januar chefposten i Norwegian. Forude ligger et kæmpe oprydningsarbejde i et luftfartsselskab, som de seneste år har været plaget af et kolossalt gældsbjerg, underskud samt et flyveforbud for selskabets 18 Boeing 737 MAX-fly.

Jacob Schram tiltrådte som ny topchef i Norwegian 1. januar 2020. Han har tidligere haft chefstillinger i Circle K, McKinsey og McDonald's. Fold sammen
Læs mere
Foto: Norwegian

Jacob Schram står over for enorm opgave. Som nytiltrådt topchef i Norwegian Air Shuttle skal han sikre, at det hårdt pressede flyselskab atter får medvind efter tre år med underskud og modgang.

Det er en kompliceret opgave, Jacob Schram har overtaget fra den karismatiske og til tider kontroversielle Bjørn Kjos, der sammen med tidligere bestyrelsesformand Bjørn Kise var med til at stifte Norwegian i kølvandet af det norske flyselskab Busy Bees konkurs.

»Det er imponerende, hvad Norwegian Bjørn Kjos og Bjørn Kise har opnået, efter at de i 1993 overtog det, som stort set var et konkursbo. Norwegian har bragt Norge tættere sammen og Norge tættere på verden,« sagde Jacob Schram ifølge den norske netavis E24, da han i november blev udnævnt til administrerende direktør.

»Det er nu vigtigt at holde fokus: At få overskud igen, så dette norske folkeeventyr kan fortsætte,« sagde Jacob Schram.

Da Bjørn Kjos sidste sommer trak sig som topchef i Norwegian, lå det ikke i kortene, at det var Jacob Schram, der skulle tage over. Med 22 års erfaring i energiselskabet Circle K og chefstillinger hos blandt andet McDonald's og McKinsey var hans kendskab til flybranchen begrænset, og da han takkede ja til jobbet, ejede han da heller ikke en eneste Norwegian-aktie.

Efter at Jacob Schram i 2018 stoppede som europæisk chef for Circle K, har han været involveret i flere mindre opstartsvirksomheder. Efter en kaffe med Kjos og Kise sagde Schram så ja til jobbet.

Skal rette op på dårlig økonomi

Jacob Schram overtager topposten midt i en genopretningsprocess, der skal redde Norwegians skrantende økonomi.

I en årrække har lavprisflyselskabet fokuseret på vækst og åbnet nye ruter over hele verden, hvilket kom til at koste dem et bugnende gældsbjerg og en presset indtjening. Samtidigt er selskabet blevet ramt af øget prispres i luftfartsbranchen, motorproblemer i forbindelse med lanceringen af Dreamliner-flyet samt et flyveforbud for selskabets 18 Boeing 737 MAX-fly. Problemer, der har sat sig i aktiekursen, der sidste år dykkede 62 procent.

Med den nye strategi, som Jacob Schram nu skal videreføre, er planen, at der skal fokuseres på indtjening frem for vækst. Dette har ført til en omfattende spareplan, der inkluderer lukninger af en række langdistanceruter fra blandt andet København. De seneste trafiktal viser, at antallet af passager i 2019 faldt, men også at de finansielle resultater blev bedre i løbet af året.

Derudover har luftfartsindustrien det seneste års tid været påvirket af et øget fokus på CO2-udledning, hvilket har ledt til begrebet »flyskam« – at man skammer sig over at flyve, fordi det skader klimaet.

Jacob Schram fortæller i et interview til den norske avis Dagens Næringsliv, at han ikke har »flyskam«, men at han alligevel sætter pris på, at miljøaktivister som 16-årige svenske Greta Thunberg taler klimaets sag.

»Transportbranchen må tage et ansvar for klimaet. Greta Thunberg har sat det på dagsordenen, og hun har gjort et godt stykke arbejde. Vi mennesker har et grundlæggende behov for at mødes. Hvis vi skal løse klimaproblemerne er vi nødt til at kommunikere med hinanden, og man er nødt til at rejse ud af Oslo for snakke med mennesker. Hvis man reducerer transport, mødes folk ikke, og så går innovationen baglæns,« siger Jacob Schram til avisen.