Det tager tid at rette op på fejl på de parkerede Boeing 737 MAX fly, der er tvunget til at holde sig på jorden. Derfor kommer flyene næppe ud at flyve igen i løbet af 2019, lyder det fra flere myndigheder.
Meldingen kommer, selv om Boeing stræber efter at få sine fly tilbage i brug i år. Det skriver Wall Street Journal.
Flyveforbuddet kom i kølvandet på Ethiopian Airlines-styrtet ud for Nairobi i marts, hvor alle 157 mennesker om bord blev dræbt. Det var anden gang inden for et halvt år, at et fly af den type styrtede ned, hvilket fik blandt andet den europæiske luftfartsmyndighed, EASA, til at kræve midlertidigt stop for alle flyvninger med 737 MAX-flyet.
Allerede før meldingen kom fra myndighederne, havde flere internationale luftfarttseskaber opgivet at sende Boeing-flyene i luften før næste år. Det skyldtes, at myndighederne tidligere havde nævnt, at flyveforbuddet vil blive fjernet i november 2019. Dog var der ingen garanti for, at datoen ville holde.

Luftfartsmyndigheder har nemlig udvidet deres sikkerhedsanalyser over flytypen til at dække en voksende liste af problemer, der spænder bredt fra nødhjælpsprocedurer til elektroniske komponenter. Nogle af sikkerhedsvurderingerne er yderligere komplicerede, fordi de også dækker tidligere Boeing 737-flymodeller.
Flyulykkerne endte med at give tilliden til Boeing et alvorligt knæk og på bundlinjen begyndte det at se sort ud for den amerikanske flyproducent. Samtidig måtte de sande, at de stod overfor et ordentligt tilbageslag, efter at blandt andet saudiske Flyadeal annullerede en bestilling for op til 50 fly af MAX-typen. Det var en ordre på 5,9 mia. dollars.
Det forventes, at MAX-flyene vender tilbage i luften i januar 2020. Processen med at udvikle og certificere software samt forbedringer af pilotuddannelser er gentagne gange blevet forsinket.