Boeing leverer usædvanligt kaos-regnskab efter flyulykker

I slipstrømmen på to fatale flyulykker har flyproducenten Boeing suspenderet sine forventninger til årets resultat.

Foto: How Hwee Young

To flyulykker, der kostede i alt 346 mennesker livet, har sendt én af verdens største flyproducenter ud i mørket.

Tilliden har lidt et alvorligt knæk. Boeings topsælgende flytype 737 MAX har fået flyveforbud over det meste af kloden, bundlinjen halter, omkostninger i forbindelse med flyveforbuddet vil stige til en mia. dollar, og usikkerheden har lagt sig som en tung, sort hinde over ledelsens navigationsudstyr, der lige nu ikke er i stand til at se ni måneder frem.

Boeing leverede onsdag eftermiddag regnskab for første kvartal, og det viste ikke overraskende et markant fald i indtjeningen.

Det, der dog for alvor vil bekymre investorer og aktionærer, er, at Boeing ved samme lejlighed har suspenderet sine forventninger til årets resultat efter problemer med flytypen 737 MAX. Selskabet kan højst usædvanligt ikke sige noget om, hvordan resultaterne vil udvikle sig i løbet af de næste ni måneder.

Det sker som følge af to dødelige flystyrt på kort tid.

Produktion ned i gear

Senest da et fly styrtede ned i Etiopien i marts. Det kostede 157 mennesker livet. I oktober styrtede et fly – også af flytypen Boeing 737 MAX – i Indonesien, hvor 189 mennesker mistede livet. Den seneste ulykke i Etiopien betød, at Boeings 737 MAX holdes på jorden over hele verden.

737 MAX er Boeings bedst sælgende flytype. Den blev lanceret i 2017, og flyfabrikken har ordrer på flyet til en værdi af over 500 milliarder dollar (3.325 milliarder kroner).

Usikkerhed om hvornår og under hvilke forhold, 737 MAX-flyene kommer tilbage i luften, betyder, at Boeing altså først vil offentliggøre nye forventninger til 2019 på en senere dato, lyder det i en meddelelse.

Mens flyproducentens topsælgende flytype har fået stækket vingerne, forsøger selskabet at holde omkostningerne nede. Selskabet har for en periode sat produktionen af flytyperne et par gear ned, så det blot bygger 42 af den type fly. Det er den største nedgang i produktionen siden terrorangrebene den 11. september 2001.

Opdaterer flyets software

Boeing oplyser, at begge flystyrt var forårsaget af en fejl i aktiveringen af flyets såkaldte MCAS-funktion. MCAS er ifølge Reuters et automatisk anti-stall-system, der skal forhindre, at flyet mister sin opdrift.

»På tværs af selskabet er vi fokuseret på at få 737 MAX-flyene sikkert tilbage i service og genskabt tilliden til kunder, kontrolorganer og flyoffentligheden,« lyder det fra topchef Dennis Muilenburg i meddelelsen.

Det amerikanske selskab melder om »stabil fremgang« i arbejdet mod at få endelig godkendt en softwareopdatering til 737 MAX-flyene. Ifølge Bloomberg.com forventer Boeing snarest at forsøge at få opdateringerne i flyets software godkendt hos de amerikanske flymyndigheder. Men det bliver ingen nem opgave at overbevise myndigheder og i sidste ende passagererne om, at flyet er sikkert igen.

Forsvar og service holder Boeing flyvende

Boeing blev ikke overraskende ramt på indtjeningen i årets første kvartal. 1,99 mia. dollar mod 2,51 mia. dollar for samme periode året før. Boeing nåede dog i årets første kvartal en omsætning på 22,92 mia. dollar, svarende til 152,2 mia. kr., hvilket var stort set som ventet blandt analytikerne adspurgt af Bloomberg News. Samme kvartal året forinden lød omsætningen på 23,38 mia. dollar.

Ifølge Bloomberg.com er det gode salgstal fra den forretningsenhed i Boeing, der sælger til forsvarsindustrien samt serviceforretningen, som holder halepartiet på Boeing oppe efter de seneste mareridtsmåneder for den 103 år gamle flyproducent fra Chicago.

Da børserne åbnede onsdag eftermiddag i USA, steg Boeing-aktien dog en anelse med 0,8 pct. Siden Ethiopian Airlines' flystyrtet i marts, er Boeing-aktien faldet næsten 11 pct.