Chefer leger med legoklodser

Virksomheder i mere end 20 lande verden over sætter deres ledere til at lege med legoklodser, når de skal udvikle forretningen. Metoden er så effektiv, at Lego har fortjent en fornem pris, mener et ledelsesinstitut i Singapore.

Foto: Ditte Valente
Når legoklodserne kommer på bordet, begynder cheferne tilsyneladende at tænke anderledes. Det har fået Lego til at udvikle et særligt ledelsesværktøj, hvor leg med legoklodser blandt andet kan anvendes til at styrke virksomhedsledernes muligheder for at udvikle optimale strategier.

Og metoden er så god, at Singapore Human Resources Institute (SHRI) har givet den danske legetøjskoncern en pris - Leading HR Practice Award - for at stå bag den bedste HR og Management-metode, når der skal udvikles forretningsstrategier. Det oplyser Lego i en pressemeddelelse.

Metoden sætter ifølge SHRI en høj standard for arbejdet med at udvikle teams og organisationer.

Læreprocessen tager udgangspunkt i at løse opgaver med legoklodser og understøtter ledernes og medarbejdernes kreative tænkning, ifølge Lego. Forskning har vist, at legen med legoklodserne giver en meningsfuld forståelse af forretningen og de muligheder, der ligger i den.

Virksomheder i mere end 20 lande benytter sig af lego-metoden, og internationalt tæller brugerne blandt andre det amerikanske rumfartsagentur, NASA, medicinalvirksomheden Pfizer og Barclays Bank. I Danmark er Grundfos og DONG Energy blandt brugerne.