»Vi opdagede, at Vitus var højt begavet, da han var seks måneder gammel,« lyder det fra Anne Mette Hoel-Lindhardsen.
»De andre børn kunne nogle ting, men Vitus kunne mere.«
Hendes søn, Vitus Hoel, er syv år og har en IQ på 149.
Normalt har børn en IQ på mellem 90 og 110.
Han er dermed en ud af 33.000 skolebørn, der er højt begavede og har brug for nogle andre udfordringer i skolen end deres jævnaldrende.
Berlingske har den seneste uge sat fokus på højt begavede børn.
Lørdag skrev Berlingske, at hvert tredje højt begavede barn bliver overset hos skolepsykologerne og i stedet stemplet som problembørn.
Det er niårige Frederik et eksempel på. Han blev set som et problembarn i folkeskolen, men i virkeligheden var han blandt de to procent klogeste på sin alder.
Eksperter fortæller samtidig, at folkeskolen ikke formår at løfte højt begavede børn, der mistrives, fordi de ikke bliver udfordret og føler sig anderledes end deres jævnaldrende. Det betyder, at de ofte underpræsterer og ikke får udnyttet deres potentiale.
Det har Kristian Dam Pedersen mærket på egen krop. Han mistrivedes i folkeskolen, hvor han blev mobbet og pjækkede, hvilket udviklede sig til angst og depression. Men nu har den 21-årige unge mand gennemført gymnasiet på fem måneder med et tårnhøjt snit.
Vitus går i dag på Atheneskolen, der er en friskole for børn med en IQ på 130 eller derover.
Se videoen af den syvårige dreng og hans mor her.




