Det bliver dyrere at køre med DSB. Til gengæld risikerer du også at komme mere for sent end førhen.
Samtidig med at DSB i sidste uge annoncerede, at man fra januar vil hæve billetpriserne med ti procent, viser det sig, at flere og flere tog rammes af forsinkelser.
Det skriver B.T. på baggrund af selskabets halvårsrapport for 2023.
I andet kvartal i år levede 66,4 procent af turene med fjern- og regionaltog op til målsætningen om, at togene ikke må være over tre minutter forsinkede.
I andet kvartal sidste år var tallet 72,7 procent. DSBs eget mål for den såkaldte kundepunktlighed er, at mindst 75 procent af fjern- og regionaltogene skal komme til tiden.
Allerværst står det til på strækningen mellem Kolding og Padborg/Sønderborg. Her når kun godt halvdelen af togene frem til tiden, skriver B.T.
Til mediet forklarer transportminister Thomas Danielsen (V), at jernbanen har været forsømt i mange år – og at det arbejde, der nu er i gang, forsinker togene:
»På den korte bane bidrager det til forsinkelser og besvær. Det skal være skidt, før det bliver godt. Vi kan forhåbentlig se frem til, at togdriften bliver langt bedre inden for en overskuelig fremtid.«
»En overskuelig fremtid« er ifølge DSB cirka i 2030, hvor Banedanmark forventer, at der vil komme mere stabilitet på jernbanen.
Rekordhøj kompensation og millionbonus til direktør
Nyheden lander oven i en anden historie om, at DSB har udbetalt et rekordhøjt beløb i kompensation til forsinkede pendlere.
Fra årets start til og med september har DSB udbetalt i alt 28,9 millioner kroner i erstatning, viser tal fra DSB Pendler Rejsegaranti. Det er knap en fordobling i forhold til samme periode sidste år, hvor tallet var 14,6 millioner kroner.
Samtidig afføder en bonus til en DSB-direktør hård kritik.
Direktør for Strategi & Togmateriel Jürgen Müller kan se frem til at få 3,3 millioner kroner i bonus, hvis han bliver i sin stilling frem til oktober 2024. Det sker, samtidig med at han får en årsløn på 3,7 millioner kroner.



