Professor: »Hvorfor skulle det være så fantastisk, at vi afskaffer karakterer? Jeg synes, at det er noget pjank«

Niels Egelund, professsor i specialpædagogik, mener, at Københavns Kommune er på helt galt spor med forslag om at neddrosle karakterer i folkeskolen.

I Københavns Kommune drøfter politikerne muligheden for at neddrosle brugen af karakterer i folkeskolen. Arkivfoto: Fold sammen
Læs mere
Foto: Tommy Kofoed

Københavns Kommune risikerer at stille elever dårligere end andre, hvis man går videre med to aktuelle forslag om at neddrosle brugen af karakterer i folkeskolen. Det siger professor Niels Egelund fra Dansk Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet:

»Når eleverne skal videre i systemet, vil de jo være dårligere rustet, hvis ikke de har prøvet at få karakterer. Uanset, hvad du vil bagefter, så bliver du mødt med karakterer. Var det så ikke meget rart lige at have prøvet det i folkeskolen

Børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen (S) vil opfordre kommunens skoler og lærere til at droppe alle andre karakterer end de obligatoriske. Det, mener Niels Egelund, er »en rigtig dårlig idé«.

»Hvorfor det så skulle være så fantastisk, at vi afskaffer karakterer? Jeg synes, at det er noget pjank. Den her debat havde vi sidste gang i 1975. Nu er der gået rigtigt mange år, og så skal til at have den igen.«

Giv gerne karakterer tidligere

Niels Egelund afviser argumentet om, at man bør undgå karakterer, fordi det kan presse og stresse elever.

»Sådan er livet jo, og man kan lige så godt vænne sig til det på et tidspunkt. Man bliver enormt populær, hvis man siger, at nu skal vi skære ned på karakterer, og det skal ikke være konkurrencestatens soldater.

Men at foregøgle elever, at de bare kan få lidt mundtlig feedback en gang imellem ... Det lyder jo meget romantisk, men det passer ikke i den verden, som eleverne skal ud til,« siger professoren, der har stået i spidsen for den danske del af PISA-undersøgelsen med sammenligning af elevers faglighed i forskellige lande.

Niels Egelund mener, at det afgørende er, at eleverne samtidig med en karakter får at vide, hvorfor de har fået netop den karakter, og hvordan de kan forbedre sig.

»Ellers er det jo værdiløst. Men det er meget godt at få at vide, hvor man ligger i forhold til det, man skulle forvente. I Danmark giver vi karakterer fra 8. klasse, og for min skyld kunne man godt begynde noget før. Men det er meget kontroversielt at sige, så det siger jeg bare sådan lige så stille og roligt.«