Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Syv-trins skalaens skøre hop skal dumpes

Giv os en karakterskala med fokus på det positive, ikke fejlene, med ens numerisk afstand mellem karaktererne og en karakter for den ekstraordinære præstation.

»Springene i midten af skalaen er for store. Det kan løses ved at have flere trin i skalaen.« Her uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V). Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Regeringen vil ændre syv-trins karakterskalaen i kølvandet på en evaluering af karakterskalaen. Man kan diskutere om evalueringen direkte dumper syv-trins skalaen, men topkarakter får den i hvert fald ikke.

Karakterer og karakterskala er noget, alle har en mening om. Mange har haft traumatiske oplevelser med karakterer, der opfattes som urimelige og uretfærdige, og som, retfærdigt eller ej, har lukket nogle døre. Så det radikale standpunkt er helt at afskaffe karakterer, der aldrig kan blive helt retfærdige, og som diskriminerer socialt.

Men den går ikke. Selv om man afskaffer karakterer, undgår man ikke, at mennesker og præstationer løbende er genstand for vurdering både i undervisningssystemet og senere i livet. De uundgåelige vurderinger bliver kun mere rimelige og mere gennemskuelige, hvis de formaliseres og systematiseres i en karakterskala.

Det er rigtigt, at elever og studerende med svag social baggrund i gennemsnit får dårligere karakterer end elever med en stærk social baggrund. Det kan der være mange grunde til. Men det er ikke en løsning at afskaffe karaktererne. Det er meget mere konstruktivt, at især folkeskolen lægger vægt på med faglighed og flid at kompensere for det handicap, en svag social baggrund kan være. Det er også værd at fremhæve, at gode karakterer er en sikker vej for elever med svag baggrund til social- og uddannelsesmæssig opstigning. Karakterer er med til at sikre et meritokrati, hvor det er evner og flid og ikke social baggrund, der bestemmer placeringen i samfundet.

»Selvfølgelig skal der være en karakter for den ekstraordinære præstation.«


Regeringens kritik af syvpunktsskalaen fokuserer på tre ting. Der er i modsætning til i 13-skalaen ikke en karakter til den helt ekstraordinære præstation, springet mellem midter-karaktererne 4, 7 og 10 er for stort, og skalaen fokuserer på fejl og mangler. Alle tre kritikpunkter har noget for sig.

En karakter for det ekstraordinære

Selvfølgelig skal der være en karakter for den ekstraordinære præstation. Det skal der, selv om det støder mod en misforstået lighedsfokusering i store dele af uddannelsessystemet. Det har i debatten været fremført, at der f.eks. i matematik ikke er behov for en sådan karakter. Hvis matematikopgaven er løst rigtigt, er mulighederne udtømt. Men det passer ikke – en matematikopgave kan løses mere eller mindre elegant, løsningen kan demonstrere overblik og evne til at sætte opgaven ind i en kontekst osv.

Springene i midten af skalaen er for store. Det kan løses ved at have flere trin i skalaen. Under alle omstændigheder bør den numeriske afstand mellem karaktererne være ens gennem hele skalaen.

Syv-trins skalaen tager udgangspunkt i den fremragende præstation, der giver 12. Med det udgangspunkt tæller man fejl, og bevæger sig nedad i skalaen. Det giver et uhensigtsmæssigt fokus på fejl og mangler. I stedet bør skalaen bygges op nedefra, som i 13-skalaen, så med udgangspunkt i det basale fokuserer man på det positive i præstationen og tæller op i skalaen.

I sin tid var et vigtigt argument for syv-punkts skalaen, at den gjorde sammenligning med andre landes karakterer lettere. Det er en myte. Meget få lande har i praksis syvpunktsskalaer. I USA suppleres f.eks. de bogstavbenævnte karakterer med + og -, så man i praksis har mange punkter i skalaen, og A+ er karakteren for det ekstraordinære.

Må vi derfor bede om en karakterskala, der tæller op med fokus på det positive, ikke på fejlene, med ens numerisk afstand mellem karaktererne, gerne flere trin end syv og en karakter for det ekstraordinære. Oversættelsen til udenlandske karakterer er et teknisk problem, der kan løses.

OLE P. KRISTENSEN