Kommunen griber ind: Nye regler skal bremse elløbehjuls-kaos i København

Borgerrepræsentationen har blandt andet vedtaget et loft på 200 elektriske løbehjul i Indre By og øremærkning af særlige udlejningssteder.

Foto: Søren Bidstrup/Scanpix

De elektriske løbehjul, der siden januar har været tilladt i Danmark, har været svære at overse i København. I slalom mellem cyklister, stående eller smidt på fortove og gadehjørner, i parker og ved cykelstativer.

Elløbehjulene har skabt så store udfordringer for trafikanter og øvrige brugere af byen, at kommunen nu griber ind i sagen. København Kommunes borgerrepræsentation har torsdag aften stemt en forsøgsordning igennem, som blandt andet betyder et loft på 200 elektriske løbehjul i Københavns Indre By og 3.000 udlejningscykler og elløbehjul i resten af byen.

Stedfortrædende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergård Madsen (EL)

»Der skal ikke herske tvivl om, at flertallet i Folketinget har skabt et problem for København.«


Derudover bliver leverandørerne mødt med et krav om at sikre, at elløbehjul kun kan udlejes og afleveres de steder, der er givet tilladelse til.

»Der skal ikke herske tvivl om, at flertallet i Folketinget har skabt et problem for København ved at tillade elløbehjul uden at give os nogle redskaber til at regulere dem, så vi undgår det kaos, andre storbyer allerede nu oplever,« udtalte stedfortrædende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergård Madsen (EL), da forslaget tidligere på måneden blev vedtaget i Teknik- og Miljøudvalget.

Stadig ikke en optimal løsning

»Tager man til andre storbyer rundt om i verden, kan man hurtigt se konsekvensen af manglende retningslinjer for udlejning. I København begynder vi også at se det, men nu forsøger vi at begrænse skaden med et nyt regelsæt. Men det er stadig ikke en optimal løsning, og derfor håber jeg, at et nyt Folketing kan skabe et bedre lovgrundlag for regulering af de her nye transportformer,« siger Karina Vestergård Madsen i en meddelelse fra Teknik- og Miljøforvaltningen efter dagens afstemning.

Ude i Europa har de elektriske løbehjul mødt med kritik. Blandt andet i Madrid, hvor en 93-årig kvinde blev dræbt af et elløbehjul i april. Måneden efter døde en 27-årig mand i Helsingborg, da han på sit løbehjul kørte ind i en bil. I Frankrig var løbehjul alene i 2017, ifølge avisen Le Parisien, involveret i 284 ulykker, med fem dødsfald til følge.

De nye regler i København skal til at starte med køre som en etårig forsøgsordning. I første kvartal af 2020 skal effekten af de nye regler evalueres.