Hovedstrøget i Esplugues skråner pænt og har en bred promenade i midten. Det er fristende at give den gas, hvis man skal den vej gennem Barcelonaforstaden på sit elektriske løbehjul. Hvilket var præcis, hvad de to halvvoksne drenge gjorde.
Berta havde sin vane tro ligeledes fart på, mens hun med sit gangstativ krydsede promenaden. Og da de stødte sammen, var det med et brag, der ikke blot dræbte den 93-årige dame, men også gav genlyd i hele Spanien: For hvordan havde et transportmiddel, der indtil for nylig blev betragtet som et stykke legetøj, forvandlet sig til en dræbermaskine?
»Berta gik under tilnavnet »Roadrunner«, fordi hun trods sin høje alder altid drønede rundt i kvarteret. Hun var så fuld af liv, og det er absurd, at hun skulle miste det på den måde,« siger Eduardo, der driver en grøntsagsbutik tæt på ulykkestedet, med et trist smil til Berlingske, og tilføjer:
»Men i det mindste har hendes død da fået folk til at tænke sig om.«

Trafikal undtagelsestilstand
De spanske storbyer blev ligesom København og andre europæiske metropoler taget på sengen, da det nye transportmiddel, efter et par års tilløb, i 2018 pludselig begyndte at brede sig »viralt« på gader og stræder samt, ikke mindst, fortove.
Læg dertil et sydlandsk klima, der inviterer til at bruge dem året rundt, og en i forvejen lettere anarkistisk færdselskultur, og man har, hvad der ligner de elektriske løbehjuls svar på det vilde vesten.
En trafikal undtagelsestilstand, der imidlertid først for alvor er gået op for spanierne og deres beslutningstagere, efter at den tragiske ulykke i Esplugues for nogle måneder siden blev kendt.
Artiklen fortsætter under faktaboksen.
Selv om Berta er den hidtil eneste, som er blevet kørt i ihjel af et løbehjul, har adskillige været tæt på at lide samme skæbne.
Yderligere fire mistede sidste år livet ved ulykker, der gik ud over løbehjulsbrugerne selv. Og i 2019 bliver det tre gange så blodigt, spår en undersøgelse foretaget af forsikringsselskabet Línea Directa.
Risiko for tredobling af dødsofre
»Anklagemyndigheden registrerede i 2018 næsten 300 ulykker, og hvis antallet af løbehjul fortsætter med at vokse i samme takt, ender det ifølge vores beregninger med 15-17 dødsofre i år,« forklarer Francisco Valencia, der leder forsikringsselskabets forskningsfond, og fortsætter:
»En meningsmåling, som vi foretog i forbindelse med undersøgelsen, viser samtidig, at 70 procent af spanierne ser løbehjulene som en risiko og kræver strammere regler. Men heldigvis er politikere nu begyndt at reagere, så forhåbentlig bliver vores forudsigelser gjort til skamme.«
I hvert fald offentliggjorde det spanske trafikministerium først på året et lovforslag, der fastsætter fartgrænser og begrænsninger for, hvor løbehjulene må færdes. Og selv om det endnu ikke er trådt i kraft, er kommunalpolitikere gået i gang med at regulere med afsæt i de nye regler.
3.000 bøder i Barcelona
I Barcelona Kommune, hvor underskoven af nye transportmidler begyndte at vokse frem i forbindelse med turistture allerede i begyndelsen af årtiet, vedtog bystyret for to år siden et af Europas første regelsæt for elektriske løbehjul, skateboards og Segways.

På den baggrund blev der sidste år uddelt 3.000 bøder for at køre på fortovet, uden styrthjelm eller for hurtigt. Og selv om løbehjulene fortsat er en udfordring i den catalanske hovedstad, er situationen under kontrol, fastslår Álvaro Nicolás, der er kontorchef med ansvar for mobilitet.
»Under alle omstændigheder skal ulykkerne med løbehjul ses i forhold til, at 12.000 sidste år kom til skade i trafikken her i byen, og at det i næsten alle tilfælde var efter sammenstød mellem biler, motorcykler og fodgængere,« pointerer den kommunale forvaltningschef og tilføjer:
»Samtidig kan løbehjulene spille en positiv rolle for mobiliteten, hvis vi sørger for at holde styr på dem, indtil de finder deres plads i byrummet.«
»Hvad venter de på?«
Tilbage i Esplugues har også bystyret i forstadskommunen lovet at stramme op. Men foreløbig er intet sket, og José García vil se det, før han tror det.
»Folk kører stadig som død og helvede uden hjelm og lys på, og når jeg står og sælger mine lodder oppe på markedet, er det med løbehjul susende om ørerne,« siger den midaldrende mand, der bestyrer en af blindelotteriets kiosker tæt på stedet, hvor Berta blev dræbt, og spørger:
»Hvad venter de på? Handler det om, at vi alle sammen skal nå at købe et løbehjul, før de begynder at dele bøder ud og opkræve afgifter?«
Eva Jung er Berlingskes korrespondent i Bruxelles
Martin Tønner er Berlingske korrespondent i Sydeuropa