Dødsulykke på elløbehjul skaber debat: »Køretøjet hører ikke hjemme i trafikken«

En 27-årig mand døde torsdag i en ulykke på et elløbehjul i Helsingborg. Ulykken vækker nu debat om det nye køretøj.

Elløbehjul er også blevet populære i Danmark de seneste måneder. Her er det også muligt at leje løbehjul fra virksomheden Voi. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Torsdag aften døde en ung mand i Helsingborg, da han på et elløbehjul stødte sammen med en bil. Politiet er i samarbejde med virksomheden Voi, der producerer løbehjulet, i gang med at undersøge de nærmere omstændigheder for ulykken.

»Vi beklager hændelsen, vores tanker går til familie og pårørende. Vi samarbejder fuldt ud med politiet i den igangværende undersøgelse for at skabe et billede af, hvad der er sket,« skriver Voi i en pressemeddelelse.

Virksomheden understreger, at de vægter færdselssikkerhed meget højt. Politiet søger vidner, der har set ulykken.

»Krydset er lysreguleret, og vi har mistanke om, at enten bilen eller det elektriske løbehjul er kørt over for rødt. Derfor vil vi gerne i kontakt med folk, der har set ulykken,« siger Eva-Lotta Hermansson-Truedsson, pressemedarbejder ved politiet i Helsingborg til SVT Helsingborg.

Efterforsker vil have løbehjul væk fra trafikken

Svenske Voi er på mindre end et år blevet den største europæiske udlejer af elløbehjul. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

De elektriske løbehjul, der først kom på gaden i Helsingborg i onsdags, møder nu kritik.

»Det er et køretøj, der ikke hører hjemme i trafikken,« siger Transportstyrelsens efterforsker Hans Cassepierre.

Efterforskeren har tidligere advaret om faren ved løbehjulene og fortæller derfor, at han ikke er overrasket over den alvorlige ulykke.

I april døde en 93-årig kvinde i Spanien, da hun blev ramt af et elløbehjul. I den forbindelse udtalte Francisco Valencia, der leder en forskningsfond for forsikringsselskabet Línea Directa:

»Anklagemyndigheden registrerede i 2018 næsten 300 ulykker, og hvis antallet af løbehjul fortsætter med at vokse i samme takt, ender det ifølge vores beregninger med 15-17 dødsofre i år«.