Madklubben hopper med på hypen – man skal stå tidligt op for at være med

Madklubben er klar med ny restaurant på Vesterbro, der kombinerer morgenmad og cocktails. »Vi vil gerne gøre os gældende i et voksende marked,« lyder det fra ejeren.

Madklubben har omdannet cocktailbaren Bjørns på Vesterbrogade i København til en morgenmadsrestaurant. Stedet vil dog fortsat være cocktailbar om aftenen. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Morgenstund har guld i mund, og dette mundheld vil man satse på hos Madklubben, der åbner nye steder i et væk. Og nu er restaurantkæden klar med endnu en satsning. Denne gang er det en morgenmadsrestaurant, der kalder.

Morgenmadsbølgen er buldret af sted de senere år, og masser af spisesteder er åbnet over hele byen. På Vesterbrogade klos op ad Madklubbens største restaurant, Madklubben Vesterbro, kan man nu spise fra klokken 7.30 fra mandag til og med lørdag.

Anders Aagaard, madklubben

»Vi har en tendens til at lave ting om, hvis det ikke virker. Rammer det ikke tidsånden, eller er vi ikke dygtige nok, så laver vi stilen om. «


Og hvorfor er det nu morgenmaden, som Madklubben vælger at kaste sig over?

»Hvorfor ikke? Vi har ikke prøvet det før, og morgenmaden er dagens vigtigste måltid. Vi vil gerne gøre os gældende i et voksende marked. For få år siden var det nærmest odiøst at gå ud og spise morgenmad, og man spiste bare et stykke paprundstykke med ost,« forklarer Anders Aagaard, direktør i Madklubben.

Mad i skåle

Det nye sted er døbt Bjørns, og er opkaldt efter ejerens søn. Her ønsker man at skabe »et hverdagssted i en gade med masser af liv«. Man kan indlede dagen med morgenmad af varierende størrelse. Er man til andet end den franske morgenkombi med kaffe og croissant, kan man kaste sig over et udvalgt af bowls, der blot er et hipstervenligt ord for mad spist af skål. Det betyder på godt gammel dansk, at man kan sætte skeen i en portion havregrød. Skal det være lige til, kan man snuppe en bolle med ost eller gå mere sydlandsk til det hele og springe på et fladbrød med aubergine og hummus.

Prislejet er på niveau med resten af Madklubbens restauranter og begynder ved 25 kroner. Anders Aagaard understreger, at man ikke finder fortærskede brunchtallerkener eller masser af bacon og æg.

Den nye restaurant serverer også frokost, hvor man kan få salater og sandwiches, der også sælges som takeaway.

Anders Aagaard mener ikke, at Madklubben er sent ude i forhold til morgenmadsbølgen, der er skyllet ind over København de senere år.

»I Danmark har vi en tendens til at skulle føje ting til en trend. Først var der burgerkrigen og senere pizzakrigen. I vores virksomhed ser vi på, hvor der er et behov, og det behov vil vi gerne udfylde.«

»Ambitionen på Bjørns er at omfavne folks forskellige morgenrutiner. Nogle er til en hurtig kaffe og en bolle med Vesterhavsost i baren, mens andre har tid til det helt store udtræk,« lyder det fra Madklubben. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

»Der er heldigvis unge, der spotter tendenser. Eksempelvis Mad & Kaffe og Fars Dreng. Jeg håber, at vi har vores berettigelse med vores lave prisleje og søde personale. Samtidig har vi et kort, hvor man ikke går for galt i byen. Nogle siger, det er for kedeligt, men vores fremmeste opgave har altid været at skabe tryghed og genkendelighed i maden, og det gør vi her,« siger Anders Aagaard.

Kombineret med cocktails

Lokalet, der nu huser Bjørns, var tidligere en integreret del af restauranten Madklubben Vesterbro. Her fungerede lokalet som cocktailbar i forlængelse af restauranten, men dette fik Anders Aagaard hurtigt lavet om på.

»Der var ikke oplevelse nok i at gå ind i det rum. Det giver en federe oplevelse for gæsterne at gå ind på et helt nyt sted at få drinks. Derfor byggede vi en fed og selvstændig bar. Samtidig er det da ærgerligt, at der kun er folk derinde om aftenen i weekenden. Så nu er der morgenmadsrestaurant om dagen,« forklarer han om konceptet.

At cocktailbaren nu omdannes til også at huse et morgenmadssted, ligger i tråd med madklubbens forretningsstrategi. I virksomheden er man ikke bange for at indrømme, når noget er en fejl, og det er derfor ikke sjældent, at Madklubben disker op med nye ideer, eller lukker de fejlslagne.

»Vi har en tendens til at lave ting om, hvis det ikke virker. Rammer det ikke tidsånden, eller er vi ikke dygtige nok, så laver vi stilen om. Vi justerer, og vi har ikke det der egobrist, hvor vi har svært ved at erkende et nederlag,« siger Anders Aagaard.

Madklubben ejer en lang række restauranter i København, Aarhus og Esbjerg, og senest har kæden udvidet forretningen med en smørrebrødsrestaurant og flere afdelinger af pizzakæden Frankies.