Ejer efter mistet Michelin-stjerne: »Nytårsfiaskoen« gav restauranten et blakket ry

Ejeren af Kokkeriet, Sammy Shafi, mener, at restaurantens mistede Michelin-stjerne blandt andet skyldes mindre ambitiøse medarbejdere.

Restauranten Kokkeriet i Kronprinsessegade havde haft en Michelin-stjerne siden 2009. Jan Jørgensen/Arkiv

Kokkeriet mistede forleden den Michelin-stjerne, som restauranten i Kronprinsessegade ellers havde haft siden 2009.

Ejeren, Sammy Shafi, satte sig derfor ved tasterne og forsøgte sig med en forklaring. Han vælger at se på den mistede stjerne som begyndelsen på en ny rejse.

»Ja, vi har oplevet modgang; pandemien, et skifte af køkkenchef, flere uambitiøse medarbejdere og ikke mindst det turbulente nytår, som desværre medførte en del udfordringer,« skrev han på Facebook.

Med det »turbulente nytår« hentyder han til, da restauranten i nytåret 2020/2021 havde taget imod 4.900 bestillinger til nytårstakeaway med det resultat, at der kom en alenlang kø til restauranten 31. december.

Flere af kunderne fortalte, at de havde stået i kø i fem, seks og syv timer. Berlingske talte med den sidste mand i køen, der fik sin nytårsmad klokken et om natten.

Siden undskyldte Sammy Shafi for kaosset.

Sammy Shafi har nu uddybet over for Euroman, hvad han mente med, at den mistede stjerne også skyldtes »uambitiøse medarbejdere«.

Han siger, at han efter den »eklatante fiasko til nytår« trak sig fra restauranten i fire måneder, og at fiaskoen gav restauranten et blakket ry, der måske gjorde det svært at tiltrække passionerede medarbejdere.

»Der er en manglende interesse for, hvad der rører sig på menuen og i gastronomien generelt. Det er den nysgerrighed, der er med til, at man lægger den ekstra tid i det og i sidste ende bliver en god kok. Og der var bare langt mellem dem, vi havde haft ansat før i tiden, og dem, vi har fået ansøgninger fra de sidste år, hvilket nok hænger sammen med det dårlige ry, der ramte os hårdt,« siger Sammy Shafi.

Han understreger dog, at det er ham, der i sidste ende har ansvaret, og tilføjer:

»Men i den tid, jeg var væk, manglede der én, som var nidkær omkring hver en lille detalje. Derudover synes jeg også, at den manglende passion hos den nye generation gør, at de ikke kan tåle, at man siger noget i en lidt hårdere tone. Det var i hvert fald nyt for mig, at den næste generation af kokke er mere følsomme med hensyn til dét.«

Kokkeriets Facebook-side, kan man se, at der for nylig er kommet nye retter på menuen, og at restauranten siden 2021 nu har fået fire glade smiley'er i træk af Fødevarestyrelsen.