Sammy Shafi undskylder til rasende gæster for alenlang kø og kaos nytårsaften

Den Michelin-belønnede restaurant Kokkeriet i København havnede nytårsaften i samme suppedas som i 2012. Nu undskylder chefkokken over for de skuffede gæster.

Restauranten Kokkeriet i Kronprinsessegade må nu endnu en gang undskylde for en nytårsaften, hvor alt gik galt. Jan Jørgensen/Ritzau Scanpix

Nytåret endte i kaos for mange gæster, der havde bestilt deres nytårsmenu fra Michelin-restauranten Kokkeriet i går.

En alenlang kø strakte sig fra restauranten, der skulle levere takeaway til de ventende gæster. Og vente gjorde mange i timevis, mens andre måtte give fortabt og vende tomhændede hjem til deres respektive fester.

Nu lægger chefkokken Sammy Shafi sig »fladt ned« og siger undskyld til de mange skuffede og fortørnede kunder i et interview med TV 2 Lorry.

»Jeg vil gerne sige undskyld til alle dem, der har været i forbindelse med Kokkeriet i går. Om man har fået sin mad eller ej. De er kommet med en forventning om at få en sublim menu, så jeg vil sige kæmpe undskyld til dem alle sammen. Vi er fuldstændig kede af det. Jeg personligt – der lægger navn til restauranten – jeg lægger mig fuldstændig fladt ned. Lige meget hvad – det er min fejl,« siger han til TV 2 Lorry.

Han lover nu, at de, der ikke fik sin mad, får pengene tilbage. De, der har fået sin mad, men stadig ønsker pengene tilbage på grund af den lange ventetid, kan dog ikke få dem, men kan modtage et gavekort til Kokkeriet, siger han.

På Kokkeriets Facebook-side lagde Sammy Shafi i går flere opslag op, som nu er slettet.

»Jeg tog i den grad fejl og i stedet udsatte alle jer herlige og støttende gæster for en rent ud sagt lorteaften. UNDSKYLD!« skrev Shafi i et opslag, der senere blev taget ned.

Til TV 2 Lorry forklarer han, at kaosset blev forårsaget af desserten, der var for ambitiøs, og ikke nåede at blive klar i tide, hvilket skabte problemer for resten af menuen.

Berlingske talte i dag med Rune Hasselager, der var en af gæsterne, der måtte forlade køen efter at have ventet i fire timer.

»Jeg er primært overrasket over, at man kan have en så dårlig forretningsmodel. Nu husker alle jo Kokkeriet for at fucke nytåret op i stedet for at fremhæve den lækre mad, de laver. Og så er jeg overrasket over, at han rent faktisk var dernede, for man kunne jo frygte, at det var en type, der bare var smuttet med pengene,« siger Rune Hasselager.

Det er desværre ikke første gang, at Kokkeriet står i en situation som denne. Et lignende scenarie udspillede sig i 2012, hvor folk også måtte vente i timevis på at få deres nytårsmenu.

Restauranten tog imod 4.900 bestillinger til nytårsaften, siger Sammy Shafi til TV 2 Lorry. Det er ifølge restaurantejeren tre gange så mange som på en normal nytårsaften, hvor der bliver solgt mellem 1.500 og 1.800 menuer.