Er vi simpelthen ved at blive for dårlige til at nyde hinandens selskab? Er vi ved at miste evnen til at føre en elementært interessant samtale?

Jeg spørger, fordi jeg på det seneste har bemærket, at flere spisesteder har indført eksklusive spisebarer (og der er flere på vej) – altså store hesteskoformede bardiske, hvor gæsterne sidder side ved side og kigger ind mod køkkenet og kokkene i stedet for på hinanden.