Kønskomedie rammer skævt

Amy Schumer er det nye sort i amerikansk comedy. Det lever hun op til i Judd Apatows komedie »Trainwreck«, der dog som film betragtet er slap.

Den frigjorte Amy tæmmes af kirurgen Aaron i filmen »Trailwreck«. PR-foto Fold sammen

»Du er ikke sød«, siger den mand, som Amy dater for tiden. Altså ved siden af alle dem, hun knalder med, bare fordi hun kan. Efter en ramsaltet morsom og utraditionel første halve time handler resten af Judd Apatows komedie »Trainwreck« om, hvordan Amy bliver sød, tæmmet og egnet til at stifte familie. Her er det synd, at filmen ikke går planken ud med hendes frigjorte kvindeskikkelse, men det er der åbenbart endnu ikke mod til i amerikanske film. Heldigvis er der en del barokke scener at grine af undervejs.

Selvfølgelig er det nyt og frisk, at en amerikansk komedie indledes med en scene, hvor heltinden – og ikke helten – sikrer sig, at hun får, hvad hun vil have, i sengen for dernæst at falde i søvn, mens mandens behov bliver glemt. Det er på tide. Hvor meget Amy Schumer selv ligner Amy i filmen, ved jeg ikke, men navnesammenfaldet er ikke tilfældigt. Amy drikker og horer som de mest samvittighedsløse mænd på film, og det er der nogen, der synes er en vigtig del af kvindefrigørelsen. Jeg ved ikke, om jeg er helt enig, men det er indimellem ganske morsomt at følge Amys pinligheder på redaktionen af et sladderblad, hvor hun prøver at slå igennem, og i privatlivet, der er styret af alkohol og brugte kondomer. Schumer er en dygtig komiker, og kontrasten er fin, da hun møder kirurgen Aaron (Bill Hader). Han er nemlig »bare sød«, og så begynder Amys forvandling til gifteklar kvinde. Ikke uden modstand, men alligevel efter skabelonen i Hollywood. I takt med, at det sker, svigter filmen sin egen præmis om at lade kvinden gøre det samme som manden. Lidt skuffende i betragtning af, at Schumer selv har skrevet manuskriptet.

Til gengæld er der overraskende god støtte i den romantiske komedie fra basketballspilleren LeBron James, der spiller en nærig udgave af sig selv. Og det gør han bedre end nogen sportsstjerne, jeg tidligere har set forsøge sig på film. Længere nede på rollelisten finder vi Norman Lloyd, der fylder 101 år til november, i en rolle med replikker. De to fine biroller stiller spørgsmålet, om ikke »Trainwreck« er mere banebrydende i forhold til at give ældre skuespillere og sportsstjerner gode roller end som halvkvædet forsøg på at frigøre kvinder på film?

Hvad: »Trainwreck«.

Hvem: Instruktør: Judd Apatow. Medvirkende: Amy Schumer, Bill Hader, LeBron James.

Hvor: Premiere over hele landet.