Når samfundet kører igen, skal det for franskmændene ske på cykel. Den franske regering vil udnytte virusepidemien til at få befolkningen til i langt højere grad at droppe offentlig transport og bilerne og i stedet hoppe på cyklen for at komme rundt i Paris' gader og andre steder.
Derfor skal de franske cyklister nu have kontant hjælp til at vedligeholde deres cykler, mens en af de helt centrale akser i Paris, den tre kilometer lange Rue de Rivoli, bliver lukket af for personbiler for at give plads til cyklister.
Et argument for at satse på cyklismen er, at coronaepidemien kræver afstand mellem passagererne i offentlig transport. Og der vil simpelthen ikke være pladser nok i busser og tog, når folk vender tilbage til deres arbejdspladser.
Den bekymring har man også i andre storbyer, for eksempel London, konstaterer BBC. Flere steder er vurderingen, at man ikke kan regne med at vende tilbage til trafiksituationen, som den var før. I stedet er der behov for at tænke kreativt omkring byernes infrastruktur.
At vælge personbiler i stedet for busser og tog er ikke en gangbar løsning i Frankrig. Det er den klare besked fra myndighederne i miljøminister Élisabeth Bornes omfattende fremstød for cyklismen, der netop er blevet lanceret. Hun skriver på Twitter, at regeringen »ønsker, at cykelkulturen i denne tid kommer op på et nyt niveau«.
Dermed forsøger regeringen at fastholde det pludselige momentum med markant faldende luftforurening som følge af virusepidemien under det omfattende udgangsforbud i Frankrig. Det gælder indtil videre frem til 11. maj.
Regeringen har foreløbig sat omkring 150 millioner kroner af til at etablere cykelparkering og til undervisning i at køre på cykel, oplyser Reuters. Mest opsigtsvækkende er det, at franskmænd kan få en check på 50 euro – omkring 372 kroner – til at vedligeholde deres cykel. Cykliststøtten skal koordineres af den franske cyklistorganisation, FUB, hvor flere end 3.000 cykelmekanikere har ladet sig registrere på en hjemmeside med løfte om at give cyklerne en kærlig behandling for beløbet.
Rue de Rivoli forbi Louvre lukkes for biler
I Paris har borgmester Anne Hidalgo bebudet, at personbiler vil blive forbudt på en af de centrale hovedårer, Rue de Rivoli, der går forbi Louvre-museet. Så længe virusepidemien hærger, vil gaden være forbeholdt cyklister sammen med busser, taxier, udrykningskøretøjer og arbejdskøretøjer, skriver den franske avis Le Monde.
Flere bilistsammenslutninger har kritiseret beslutningen i Paris for at være den helt forkerte vej at gå, fordi det kan »udløse trafikpropper« andre steder i byen og fratage franskmændene en transportmulighed, der flugter med kravene under virusepidemien.
Borgmesteren har svaret igen med, at det er afgørende at undgå en »enorm tilstrømning af biler«, når udgangsforbuddet udløber, og at det ellers vil være »synonymt med forurening«.
I stedet er cykler, cykelstier og masser af cyklister et svar på krisen, siger Anne Hidalgo og kalder forurening sammen med coronavirus for en »særdeles farlig cocktail«.
En talsmand for regeringens cykelfremstød har til radioen France Bleu sagt, at der er planer om op til 750 kilometer cykelstier i forstæder og opland til Paris. Her forestiller man sig, at franske cyklister – og en del på elcykler – vil finde en ny vej ud af viruskrisen og ind i hovedstaden.



