København før og nu: Kalvebod Brygge har altid været beskidt

Men at man ikke benyttede chancen til at bygge noget ordentligt for tyve år siden er en skandale. Berlingskes arkitekturanmelder, Holger Dahl, kaster et blik på København før og nu.

Den ynkelige »Skammens Mur«, der skiller København fra sit vand, er og bliver en skandale. Ingen kan se, at dette er Hovedstadens vigtigste indfaldsvej. Thomas Lekfeldt

Når man i dag kommer kørende i bil til København, og kommer ind sydfra, snubler man nærmest ind i byen. Når motorvejen holder op, og man krydser Sjællandsbroen for at følge skiltene mod hovedstaden, kommer man først gennem et kompakt industri- og kontorområde af den slags, der ligger i periferien af alle byer.

Brede veje, lyssignaler, S-tog, broer og fart er turens elementer. Man cruiser ind mod København, drejer i det store herresving ved H.C. Ørstedsværket, passerer Fisketorvets skræmmende, sorte blok, kører under Dybbølsbro, passerer nu – stadig på bred vej og stadig med 60 kilometer i timen – den ene kedelige, et hundrede procent forglemmelige bygning efter den anden, indtil man, BUM, ender ved Langebro og Københavns centrum.