Tom trailer er formentlig skyld i dødelig togulykke: »Der er sket væsentlig skade på toget«

Det var tilsyneladende gods på skinnerne, som resulterede i seks døde og 16 kvæstede onsdag morgen. »Hvad årsagen er, kan vi ikke udtale os om på nuværende tidspunkt,« lød det fra Fyns Politi – men Havarikommissionen har allerede en ide.

Foto: Tim Kildeborg Jensen

I en tidligere version af denne artikel fremgik det, at der var seks omkomne i togulykken onsdag 2. januar 2018. Torsdag opjusterede Fyns Politi imidlertid dødstallet til otte personer.

Det var en påkørsel, der onsdag morgen kostede seks mennesker i et lyntog livet. Spørgsmålet er, hvad toget ramte.

Det bekræftede Fyns Politi ved et pressemøde lidt over middag.

»Vi ved fortsat ikke præcis, hvad årsagen er. Men det, som vi kan konstatere derude, er, at der er en godsvogn, hvor der er væltet noget af. Og der er et tog, som er kommet i østgående retning, som har påkørt dette gods,« sagde chefpolitiinspektør Lars Bramhøj og uddybede:

»Der er sket væsentlig skade på toget i den forbindelse, men hvad årsagen er, kan vi ikke udtale os om på nuværende tidspunkt.«

Tidligere på dagen bekræftede Carlsberg, at det involverede godstog transporterede fragt for bryggeriet. Samtidig blev det bekræftet, at det var det samme tog, som var involveret i den fatale ulykke på lavbroen over Storebælt omkring klokken 7.30.

Ulykken har krævet seks menneskeliv og kvæstet yderligere 16 personer.

»Man se derude, at der ligger en trailer«

Det præcise handlingsforløb er fortsat ukendt, men ifølge Carlsbergs operatør, DB Cargo, transporterede toget tomme flasker fra Høje Taastrup til bryggeriets faciliteter i Fredericia.

Bo Haaning, repræsentant for Havarikommissionen

»Man kan se derude, at der ligger en trailer, som er væltet eller blæst af godstoget.«


Ifølge Bo Haaning fra Havarikommissionen er det formentlig en tom godstrailer, som har spillet en central rolle i ulykken på broen.

»Man kan se derude, at der ligger en trailer, som er væltet eller blæst af godstoget. Om den har ramt toget foran eller i siden, ved vi ikke,« siger Bo Haaning, der er havariundersøger og befinder sig på ulykkesstedet, til Ritzau:

»Noget tyder på, at godstraileren har været tom. Men det er vi ikke helt sikre på. Vi er stadig i gang med at indsamle data om ulykken. Så hvorfor det er sket, kan jeg desværre ikke sige noget om endnu.«

Der kan gå måneder, før Havarikommissionen kommer frem til en endelig afgørelse.

Ved dagens pressemøde ville chefpolitiinspektør Lars Bramhøj ikke komme ind på de nærmere detaljer i efterforskningen.

Han oplyste, at man nu har fået evakueret alle fra toget, som ved afgang havde 131 passagerer. Samtidig uddybede han, at 14 af de 16 sårede har lette kvæstelser, mens to har moderate skader.

Flere har spekuleret i omstændighederne for ulykken, som fandt sted, mens stormen Afrida skabte forsinkelser i offentlige trafik, hvilket betød, at Storebæltsbroen var lukket for biltrafik.

Ifølge Banedanmark, der er ansvarshavende for togdriften over Storebælt, var vindstyrken dog kun på grænsen for, hvornår togets fart skulle sættes ned.

»Hold nødsporet fri«

Efter at lyntoget blev ramt, opfordrede politiet flere gange på de sociale medier offentligheden til at give plads til redningskøretøjerne.

»Hold nødsporet fri. Vores indsatsleder kan ikke komme frem til ulykken på Storebælt,« skrev Fyns Politi blandt andet på Twitter.

Ved det første pressemøde, der blev afholdt kl. 11, ville politiet ikke gå nærmere ind i, hvilke konsekvenser den trafikale situation har haft for redningsarbejdet.

»På grund af Storebæltsbroens lukning i nat var der stor en række køretøjer i opmarchområdet omkring Storebælt. Det besværliggjorde vores tur frem – men jeg har ikke nogle bemærkninger til, hvorvidt det havde nogle konsekvenser på nuværende tidspunkt,« sagde politidirektør Arne Gram ved pressemødet.

Efter ulykken omdannede Nyborg Kommune Nyborg Idrætspark til et krisecenter for passagerer. Politiet har siden oplyst, at alle passagerer ville blive bragt til krisecentret, hvor der ikke vil være adgang for pårørende.

Ved pressemøde ved middagstid fremgik det imidlertid, at denne del af redningsarbejdet er ved at være tilendebragt.

Samtidig er oprydningsarbejdet i fuld gang, og her er statens kriseberedskab, den såkaldte Nationale Operativ Stab (NOST), aktiveret.

»Vi kan endnu ikke sige noget om, hvor længe oprydningsarbejdet vil vare, og hvornår togtrafikken kan komme i gang, men de lokale myndigheder arbejder fokuseret på at håndtere ulykken på Storebælt,« siger stabschef Per Jensen.

Rigspolitiet oplyser, at der er åbnet for trafikken i begge retning. Bilister opfordres dog fortsat til at udvise hensyn.

Ifølge DSB vil togdriften ikke blive genoptaget resten af dagen.