Tom trailer er formentlig skyld i dødelig togulykke

Onsdag blev et lyntog ramt af en del af et godstog på vej over Storebæltsbroen. Fyns Politi bekræfter, at otte er døde.

Foto: Tim Kildeborg Jensen

I en tidligere version af denne artikel fremgik det, at der var seks omkomne i togulykken onsdag 2. januar 2018. Torsdag opjusterede Fyns Politi imidlertid dødstallet til otte personer.

Otte personer er omkommet, og 16 er såret i morgenens togulykke på lavbroen over Storebælt, hvor et lyntog på vej mod København onsdag blev ramt af tagdele af et modkørende godstog.

Det oplyser Fyns Politi i en pressemeddelelse.

Udmeldingen kommer kort efter et pressemøde, hvor politiet oplyste, at det primære fokus fra morgenstunden har været på redningsarbejdet, der stadig pågår.

»Det vigtige for os har i første omgang været at få hjælp frem til passagererne og personalet i de forulykkede tog,« sagde politidirektør ved Fyns Politi, Arne Vedsted Gram, onsdag formiddag.

Meget tyder på, at det er en tom trailer, der er blæst af godstoget, som var skyld i den alvorlige togulykke.

Det vurderer Bo Haaning fra Havarikommissionen.

»Man kan se derude, at der ligger en trailer, som er væltet eller blæst af godstoget. Om den har ramt toget foran eller i siden, ved vi ikke,« siger Bo Haaning, der er havariundersøger og befinder sig på ulykkesstedet.

Der kan gå både uger og måneder, før Havarikommissionen har fået det fulde overblik over ulykken.

»Noget tyder på, at godstraileren har været tom. Men det er vi ikke helt sikre på. Vi er stadig i gang med at indsamle data om ulykken. Så hvorfor det er sket, kan jeg desværre ikke sige noget om endnu,« siger Bo Haaning.

Odense: Pressemøde ang tog ulykke på storebælt på Odese Politigaard. Fra v er det Politidirektør Arne Gram og chef politi inspektør Lars Bramhøj. Foto: Robert Wengler Fold sammen
Læs mere
Foto: Robert Wengler.

Politiet opfordrer til, at passagerer tager kontakt til deres pårørende og fortæller, at de er i god behold. Opfordringen kommer i forlængelse af, at politiet tidligere på morgenen bad passagerer fra toget om ikke at optage video eller tage billeder fra ulykken.

Toget var oprindeligt afgået klokken 07.11 mod København.

Lidt over 20 minutter senere tikkede beskeden ind hos Fyns Politi: Mens der i forvejen var forsinkelser i morgentrafikken på grund af stormen »Alfrida«, der natten til tirsdag rullede ind over Danmark, var et lyntog ramt af dele af taget fra et modkørende godstog.

Foto: Michael Bager.

Tage fra godstog og splintrede ruder

Der er fortsat mange ubesvarede spørgsmål om omfanget af ulykken. Fra morgenstunden er billeder, der angiveligt stammer fra en af kupeerne i toget, imidlertid begyndt at florere. De viser nedrevne loftspaneler og knuste ruder.

Banedanmark har sidenhen bekræftet over for TV2, at lyntoget er blevet ramt af dele af taget fra et modkørende godstog, der transporterede øl. Hos Carlsberg bekræfter pressechef Kasper Elbjørn over for Berlingske, at det involverede godstog transporterede bryggeriets varer.

TV 2 har efterfølgende sendt billeder af et godstog parkeret omkring Nyborg, hvor taget på en vogn er kollapset, og presenningerne, der afdækker siderne på flere vogne, er revet itu.

Lars Bramhøj, chefpolitiinspektør ved Fyns Politi

»Hvor præcis den vogn er kommet fra, det ved vi ikke på nuværende tidspunkt. Det er noget af det, som vi også skal have afklaret.«


Ifølge Fyns Politi er der dog fortsat usikkerhed om, hvordan ulykken kunne ske.

»Hvor præcis den vogn er kommet fra, det ved vi ikke på nuværende tidspunkt. Det er noget af det, som vi også skal have afklaret,« siger chefpolitiinspektør ved Fyns Politi Lars Bramhøj.

Hos Carlsberg uddyber Kasper Elbjørn, at toget har kørt mellem Fredericia og Taastrup, som huser to af Carlsbergs lagre. Han henviser til, at bryggeriet ikke selv står for transporten, men derimod operatøren DB Cargo, der er ejet af Deutsche Bahn AG.

Hos DB Cargo bekræfter man, at toget var opereret af virksomheden – men grunden til ulykken står hen i det uvisse.

»Hvad der rent faktisk er sket, ved vi ikke. Vi kan tro, at der er noget, der er revet løs på toget, som har ramt passagertoget. Men vi ved det faktisk ikke,« siger kommunikationschef Jan Wildau.

»Det besværliggjorde vores tur«

Siden lyntoget blev ramt, har politiet flere gange på de sociale medier opfordret offentligheden til at give plads til redningskøretøjerne.

»Hold nødsporet fri. Vores indsatsleder kan ikke komme frem til ulykken på Storebælt,« skrev Fyns Politi blandt andet på Twitter.

Ved formiddagens pressemøde vil politiet ikke gå nærmere ind i, hvilke konsekvenser den trafikale situation har haft for redningsarbejdet.

»På grund af Storebæltsbroens lukning i nat var der stor en række køretøjer i opmarchområdet omkring Storebælt. Det besværliggjorde vores tur frem – men jeg har ikke nogle bemærkninger til, hvorvidt det havde nogle konsekvenser på nuværende tidspunkt,« siger politidirektør Arne Gram.

Det reelle omfang af ulykken er fortsat ukendt, men Nyborg Kommune har omdannet Nyborg Idrætspark til et krisecenter i forbindelse med ulykken. Politiet oplyser, at alle passagerer vil blive bragt til krisecentret, hvor der på nuværende tidspunkt ikke vil være adgang for pårørende.

Mens passagererne bliver transporteret mod Nyborg, er der dog andre, som skal tage nærmere kig på det løsfarne godstog.

Den sorte boks

Chefen for Havarikommissionen, Martin Puggaard, oplyser til Berlingske, at man har folk på stedet, der skal efterforske ulykken og indsamle data. Ligesom på fly er der ombord på de fleste tog en sort boks, der kan give data om fart og maskinelle oplysninger – den skal rekvireres, ligesom man blandt andet også skal tale med vidner.

Gruppen af undersøgere består blandt andet af ingeniører og tidligere togførere, og hvor politiets opklaringsarbejde har fokus på at placere ansvar, har Havarikommissionens efterforskning til formål at forebygge fremadrettet.

»Vi går ind og ser, hvordan man kan forbedre sikkerheden, hvad kan vi gøre for enten at forhindre, at det her sker i fremtiden eller minimere konsekvenserne, hvis det skulle ske,« siger Martin Puggard.

Berlingske forsøger at få kommentarer fra både DB Cargo og Banedanmark om både den specifikke transport og de retningslinjerne for togdriften over Storebæltsbroen.

/ritzau/ har bidraget til denne artikel.