Togpersonale uden skyld i den værste ulykke i over 30 år

Otte personer mistede livet, og 16 blev såret i den værste togulykke i over 30 år herhjemme, da et lyntog i går morges stødte ind i en væltet trailer fra et godstog på Storebæltsbroen. Togpersonalet er uden skyld i ulykken, der stadig er omgivet af en hel del ubesvarede spørgsmål.

Togulykken
Den værste togulykke i over 30 år indtraf onsdag morgen på Storbæltsbroen, da et passagertog ramte en væltet trailer fra et godstog, men hvad der mere præcis er sket, vides endnu ikke. Fold sammen
Læs mere
Foto: Tim K. Jensen

I en tidligere version af denne artikel fremgik det, at der var seks omkomne i togulykken onsdag 2. januar 2018. Torsdag opjusterede Fyns Politi imidlertid dødstallet til otte personer.

»Pludselig sagde det bang. Som i BANG,« fortæller Jesper Nielsen Spatzek på 46 år.

Klokken 7.26 steg han onsdag om bord på lyntoget på Nyborg Station med sin datter Rebecca på ti år, som skulle med ham på arbejde i Københavns Lufthavn. Da de ikke kunne åbne den forreste dør til togets første vogn, gik de i stedet ned til togets anden vogn og satte sig til rette. Få minutter efter – kl. cirka 7.35 – skete ulykken.

»Jeg så gnister ved togets højre side og hørte en lang rumlende lyd af metal, der skar mod metal. Toget standsede brat, mens jeg holdt fast i min datter med den ene hånd og i bordet med den anden. Jeg ved ikke, om det tog fem eller 15 sekunder. Da toget stod stille, kiggede Rebecca og jeg hinanden i øjnene.«

»Er du OK?« sagde jeg.

»Ja, er du?« svarede hun.«

I kupeen sad 10-15 mennesker, vurderer Jesper Nielsen Spatzek, men han fortæller også, at alle var rolige oven på den kraftige opbremsning. Længere fremme i toget var situationen anderledes alvorlig. Lyntoget med retning mod Sjælland havde ramt en væltet trailer fra et modkørende godstog på Storebæltsbroen, og ulykken kostede otte passagerer livet, og yderligere 16 mennesker kom til skade.

Få timer senere kunne politidirektør Arne Gram på et pressemøde fortælle, at politi, beredskab og sundhedsberedskab var på ulykkesstedet kort efter ulykken, men at redningsarbejdet ikke forløb uden vanskeligheder, for dels var der kraftige vindstød fra stormen Alfrida, og dels var det svært at komme frem.

»På grund af Storebæltsbroens lukning i nat var der en række køretøjer i opmarchområdet omkring Storebælt. Det besværliggjorde vores tur frem – men jeg har ikke nogle bemærkninger til, hvorvidt det havde nogle konsekvenser på nuværende tidspunkt,« sagde politidirektør Arne Gram ved pressemødet klokken 10.30.

Herefter prioriterede politi og beredskab først og fremmest redningsarbejdet. Af de 16 sårede var de 14 »let sårede« og de to »moderat sårede«, og de blev bragt til behandling, og de øvrige overlevende passagerer blev transporteret til det midlertidige krisecenter ved Nyborg Idrætspark.

»Tog- og lokoførere handlede efter bogen«

Hvad der derimod præcis forårsagede, at traileren fra godstoget på vej mod Jylland væltede ind over skinnerne i retning mod Sjælland, og hvordan ulykken præcis udspillede sig på skinnerne over Storebælt, kunne politiet ikke oplyse på de tre officielle pressemøder, der blev afholdt i løbet af dagen.

Men sent onsdag eftermiddag stod det i hvert fald klart at togpersonalet på både lyntoget og godstoget var uden skyld i ulykken. I løbet af dagen blev de alle afhørt som led i opklaringsarbejdet, og Dansk Jernbaneforbund kunne efterfølgende oplyse til Berlingske, at de implicererede tog- og lokoførere havde handlet helt efter bogen i situationen, og ingen kunne drages til ansvar for ulykken.

Selv om der var kraftige vindstød ind over Storebælt onsdag morgen, så var det også helt i overensstemmelse med alle retningslinjer, at togene kørte over broen med normal hastighed på ulykkestidspunktet. Det oplyser sikkerhedschef i Banedanmark Martin Harrow til Berlingske.

»Vi har fulgt de retningslinjer, som man har fulgt gennem mange år, og som ikke tidligere har givet anledning til problemer,« siger han.

Hvis der i over ti minutter er en gennemsnitlig vindhastighed på over 21 meter i sekundet, så indfører Banedanmark begrænsninger for togtrafikken i form af hastighedshedsbegrænsninger, og vindstødene skal op over 25 meter i sekundet, før man helt indstiller togtrafikken.

På ulykkestidspunktet målte man vindstød på op mod 20,9 meter i sekundet, og da det ligger under den grænse, som Banedanmark har for begrænsninger, kørte togene med normal hastighed. Det vil sige, at passagertoget har kørt med op mod 180 kilometer i timen mod Sjælland, og godstoget har kørt med godt 100 kilometer i timen mod Jylland.

»I de her tal ligger der nogle tolerancer, som skal sørge for, at man er på den sikre side,« udtaler sikkerhedschefen, der ikke på nuværende tidspunkt kan sige, om ulykken giver anledning til at ændre på de nuværende retningslinjer.

»Foreløbig må vi afvente undersøgelserne, så vi kan finde ud af helt præcist, hvad der er sket,« siger Martin Harrow til Berlingske.

Bøder til forbipasserende

På de mange billeder, der i løbet af dagen blev bragt i TV og på nyhedssites, kunne man tydeligt se både Carlsberg og Tuborgs logoer på presenninger og ølkasser ved det forulykkede godstog. Hos Carlsberg uddyber Kasper Elbjørn, at toget har kørt mellem Fredericia og Høje Taastrup, som huser to af Carlsbergs lagre. Han henviser til, at bryggeriet ikke selv står for transporten, men derimod operatøren DB Cargo, der er ejet af Deutsche Bahn AG.

Hos DB Cargo bekræfter man, at toget var opereret af virksomheden – men grunden til ulykken stod i løbet af dagen hen i det uvisse.

»Hvad der rent faktisk er sket, ved vi ikke,« sagde kommunikationschef i DB Cargo Jan Wildau onsdag til Ritzau.

Berlingske forsøgte flere gange i løbet af onsdagen at få kommentarer fra Jan Wildau for at høre, om alle retningslinjer var opfyldt i forbindelse med last og fragt af den væltede trailer, men uden held. Derfor kan det endnu ikke udelukkes, at fejl i den forbindelse kan have spillet en rolle i ulykken.

I løbet af onsdagen blev der igen åbnet for biltrafikken på Storebæltsbroen, men ud på eftermiddagen måtte der atter lukkes ned for biltrafikken på grund af køkørsel - politiet kunne i den forbindelse oplyse, at man havde uddelt 40 bøder til bilister, der fotograferede ulykkesstedet, mens de kørte forbi.

Medfølelse og eftertanke

Den tragiske togulykke, der er den mest fatale i Danmark i over 30 år, påkaldte sig opmærksomhed hos mange mennesker, der udtrykte sorg og medfølelse med de berørte passagerer og pårørende til de dræbte, heriblandt dronning Margrethe: »Mine tanker og min dybeste medfølelse går til såvel de efterladte og deres familier som til de tilskadekomne«, sagde Dronningen til Kongehusets hjemmeside.

Al togtrafik blev indstillet på Storebæltsbroen resten af onsdagen for at give politiet og havarikommissionen ro til at arbejde med efterforskningen. Samtidig arbejdede politet også videre med at få identificeret de dræbte og underrettet de pårørende, og sent onsdag aften kunne Fyns Politi oplyse på Twitter, at denne del af arbejdet ikke var afsluttet endnu.

Efter 21 års ansættelse i lufthavnen forstod Jesper Nielsen Spatzek med det samme, at der var sket noget alvorligt i forbindelse med den bratte opbremsning, ikke mindst da udrykningskøretøjer kom til i løbet af få minutter. Hvor galt det stod til, og hvor heldig, han og datteren Rebecca havde været, stod først klart senere på dagen.

»Retrospektivt er jeg glad for, at jeg ikke forstod, hvor galt det stod til i den forreste vogn – dén, vi først var på vej ind i. Det var først, da jeg sad på krisecentret, at det gik op for mig, at folk var afgået ved døden.«