Virksomhedsredaktør: Vil du give Facebook adgang til din pengepung?

Facebook har annonceret lanceringen af et nyt våben i kapløbet om verdensherredømmet over dine data.

Mark Zuckerberg
Facebook og topchef Mark Zuckerberg har i denne uge meddelt, at man sammen med en række partnere fra næste år vil lancere en digital valuta, som virksomheden beskriver som en »ny global valuta«. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOSH EDELSON / AFP PHOTO / Ritzau Scanpix

Du er ude i byen for at spise middag med nogle gode venner, og når regningen kommer, snupper du din mobil og betaler restauranten. Ikke i kroner, men i libra. Det kan meget vel være en realitet til næste år, for her forventer Facebook at lancere sin egen kryptovaluta, som det sociale netværk selv betegner som en »ny global valuta«.

Dermed kan Facebook blive virksomheden, der for alvor får trukket kryptovalutaen ud af de mørke skygger, som har præget teknologien. Dels vil libra angiveligt være bundet op på stabile valutaer som amerikanske dollar, euro og japanske yen, så man ikke oplever de voldsomme udsving, som har præget alskens forskellige kryptovalutaer og dermed gjort dem stort set ubrugelige som betalingsmidler.

Dels vil Facebook angiveligt også sætte identifikationskrav for brugen af libra, hvilket formentlig vil skræmme de folk med kriminelle bagtanker, som ellers har været tiltrukket af den anonymitet, der har været kryptovalutaens særkende.

Her er vi inde ved sagens kerne. Identitet og videre derfra data om din gøren og laden. For ganske vist sælger Facebook libra ud fra tanken om, at selskabet ad denne vej kan sørge for, at folk i visse kanter og ender af verden, der ikke har mulighed for at blive en del af betalingernes økosystem, fordi de ikke kan blive bankkunder, lige pludselig kan blive frigjort fra finansfyrsternes tyranni.

Og i disse Nets-bonustider kan det da også virke ekstra tillokkende, at den traditionelle finanssektor bliver udfordret på dens gebyrer på overførsler.

Men der er ikke ligefrem tale om den totale finansielle frigørelse. Jo, centralbanker og de klassiske Wall Street-mastodonter vil i givet fald ikke længere være inde over betalingsinfrastrukturen. Men ud over Facebook er der i alt 27 partnere inde over projektet, der vil blive forankret i selskabet Calibra – med base i Schweiz. Blandt disse partnere er MasterCard, Visa og PayPal. Så det bliver lidt i finansverdenen. Dog forhåbentlig til markant lavere priser, end man ser i dag.

Prisen, du og alle vi andre forbrugere betaler, kommer så blot i en anden form. Vores data. Og teknologikæmpens planer har da også allerede vakt opsigt.

»Libra er den mest invasive og farlige form for overvågning, de har designet hidtil,« lød vurderingen fra en kryptovalutaekspert i den britiske avis The Independent.

Hidtil er de mange, massive problemer, Facebook har haft, relateret til spørgsmålet om brugernes privatliv som følge af især Cambridge Analytica-skandalen sidste år. Her fik firmaet Cambridge Analytica adgang til 87 millioner Facebook-brugeres data, heriblandt 41.000 danskeres. Data, der måske var blevet brugt i den seneste amerikanske præsidentvalgkamp, hvor Cambridge Analytica arbejdede for den daværende præsidentkandidat Donald Trump.

Siden har Facebook kæmpet for at forsikre sine i alt mere end to milliarder brugere om, at man værner om deres privatliv, samtidig med at man sælger deres data. Det er for så vidt fint nok, at en virksomhed, hvis platform, man selv vælger at blive en del af, tjener penge. Men den manglende transparens om, hvad ens data bliver brugt til, får mig til at være særdeles skeptisk over for at give selskabet adgang til min finansielle gøren og laden. Og det vil nok næppe skubbe på den udvikling hen imod mere privatliv, som Facebook ellers prøver at give indtryk af at ville.