Facebooks datalæk er endt i ukendte hænder

Hvem der egentlig fik adgang til folks Facebook-oplysninger mellem 2007 og 2015 viser sig vanskeligt at opklare, fordi nogle virksomheder er lukket, mens andre nægter at samarbejde med Facebook.

Facebook-stifter og adm. direktør Mark Zuckerberg. Fold sammen
Læs mere
Foto: ETIENNE LAURENT

Amerikanske Facebooks interne undersøgelse af, hvad der skete med brugernes data, da man fejlagtigt gav app-udviklere adgang til dem, er rendt ind i et større problem.

Det sociale medie ved nemlig ikke, hvad der reelt er sket med de lækkede data, da flere af de virksomheder, som modtog dem, enten ikke længere eksisterer eller ikke vil samarbejde med Facebook.

Det skriver The Wall Street Journal onsdag.

Det er nu tre måneder siden, at topchef Mark Zuckerberg erklærede, at selskabet vil anvende millioner af dollar på at undersøge præcis, hvad der skete med de mange data, som Facebook gav udviklere adgang til i perioden 2007 til 2015, da man lukkede for dataadgangen.

Sikrede sig usædvanligt store datamængder

»Et problem er, at mange af app-udviklerne, som sikrede sig usædvanligt store mængder data, ikke eksisterer længere,« ifølge udvikler og tidligere medarbejdere hos Facebook. I nogle tilfælde, siger selskabet, svarer udviklere, som er blevet kontaktet af Facebook, ikke på henvendelser om yderligere information, skriver avisen.

Den interne undersøgelse kommer i kølvandet af, at Facebook via et videnskabeligt studie, som en forsker foretog, tillod adgang for Cambridge Analytica til 87 millioner brugeres data, heriblandt 41.000 danskeres. Data, der måske er blevet brugt i den seneste amerikanske præsidentvalgkamp, da Cambridge Analytica, som nu er i betalingsstandsning, arbejdede for den senere vinder, Donald Trump.

I maj suspenderede Facebook 200 applikationer, fordi man mente, de overtrådte Facebooks regler. Det skete som et led i den interne undersøgelse, selskabet er i færd med at gennemføre.

Facebook er et børsnoteret selskab, som tjener penge på alle de oplysninger, som de 2,19 milliarder månedlige brugere - heraf 377 millioner i Europa - selv lægger ind i Facebook, og som gør det muligt for Facebook i detaljer at kortlægge brugernes interesser, vennekreds m.m. og på den måde kunne sælge særdeles målrettede annoncer.

Facebook omsatte i januar-marts 2018 for 11,8 milliarder dollars og havde i de tre måneder et overskud på 4,98 milliarder dollars.

/ritzau/FINANS/Th.