SAS er tæt på redning

Troen på, at det kriseramte SAS vil overleve, var sent i aftes større end længe.

I et sidste desperat forsøg på at skabe en fælles fremtid for SAS kom kabineansatte, piloterne samt SAS-ledelsen sent i går aftes hinanden i møde.

Mens de danske kabineansatte fortsat forhandlede, underskrev deres svenske kolleger en ny to-årig overenskomst med SAS. Aftalen giver angiveligt besparelser for godt 400 mio. svenske kr.

Helt uhørt fortsatte de højdramatiske forhandlinger om nye overenskomster, efter at SAS-toppen havde påbegyndt det ekstraordinære bestyrelsesmøde, som ellers på baggrund af resultaterne fra forhandlingerne skulle afgøre selskabets fremtid.

Dermed er den hæderkronede luftfartskoncern og en af Skandinaviens største arbejdspladser tættere på overlevelse end længe under de seneste mange ugers forhandlinger om nye overenskomster for de godt 30.000 ansatte.

Aftalerne betyder, at medarbejderne fremover skal arbejde væsentligt mere for en markant lavere løn. Til gengæld sikrer de en fremtid for SAS og kan beholde deres job.

Ifølge det oprindelige udspil fra SAS-ledelsen skal piloterne og de kabineansatte bidrage med over halvdelen af de sidste to mia. svenske kr. i den gigantiske spareplan kaldet Turnaround 2005, der i alt skal give besparelser for mindst 14 mia. svenske kr.

Alternative planer indebærer massive rutelukninger, deciderede lukninger af hele selskaber samt afskedigelser af op mod 15.000 ansatte.

Efter et langvarigt møde besluttede SAS-bestyrelsen endegyldigt at opdele SAS i tre nationale selskaber i Danmark, Norge og Sverige og yderligere et særskilt selskab til interkontinental trafik.sdo@berlingske.dk

mcr@berlingske.dk

jrk@berlingske.dkBusiness side 4-5Følg den seneste udvikling i SAS på www.berlingske.dk