Øget miljøbevidsthed kan presse Københavns Lufthavn

Miljøbevidstheden breder sig som ringe i vand, og mens Københavns Lufthavn fysisk bliver større, kan drømmen om massiv vækst i rejsende synes langt væk, siger ekspert.

CPH
(ARKIV) Københavns Lufthavn har en drøm om vækst, men en tendens til øget miljøbevidsthed blandt rejsende peger på, at den drøm kan ligge langt væk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Alt imens Københavns Lufthavn har ambitioner om at få 40 millioner rejsende årligt, viser nye tal fra Sverige, at miljøbevidstheden for første gang sætter stort aftryk i trafiktallene. Det bør give anledning til bekymring, mener Jacob Pedersen, der er analysechef hos Sydbank.

»Vi har formentlig kun lige set starten af den her miljøbevidsthed. Der er al mulig grund til at tro, at den vil brede sig som ringe i vand,« siger han.

Da Københavns Lufthavn for nyligt præsenterede trafiktal for juli, kunne de fremvise et fald på 0,3 i forhold til sidste år. Det skal sammenholdes med, at lufthavnen har en ambition om at vokse til 40 millioner rejsende om året fra de nuværende 30.

Vækst skal komme fra Kina og Indien

Ifølge lufthavnen selv skal meget af fremtidens vækst komme fra Kina og Indien. Men det løser dog ikke hele udfordringen, mener Jacob Pedersen.

»Der skal nok komme vækst fra steder som Indien og Kina, men en stor del af lufthavnens flyvninger er også indenfor Europa. Og hvis alle de flyvninger kommer i modvind, så bliver det ikke helt let at opnå den passagervækst, som lufthavnen gerne vil,« siger han.

Han påpeger, at den mere udbredte miljøbevidsthed uden tvivl har gjort vejen til de 40 millioner årlige rejsende væsentligt længere.

Det handler om CO2

I Jacob Pedersens optik handler lufthavnens og flybranchens fremtid også i høj grad om deres modsvar. Når forbrugerne bliver mere miljøbevidste, er det altså essentielt, at branchen lytter og reagerer.

»Løsningen er ikke bare at lægge miljøafgifter på, så folk stopper med at flyve. Det er snarere at sikre en hurtigere grøn udvikling, billigere biobrændstof, og at der bliver CO2-kompenseret for rejserne,« siger han.

Danskerne vil gerne flyve ud og opleve verden, men Jacob Pedersen er heller ikke i tvivl om, at miljøet i fortsat højere grad kommer til at afgøre, hvor mange flyrejser de fritidsrejsende danskere, skandinaver og europæere kommer til at tage om året.