Mobiltelefoni er markedsføring i særklasse

Som udgangspunkt er mobiltelefonen et meget stærkt og nyttigt redskab i din fremtidige dialog med dine kunder.



En mobiltelefon

er en personlig enhed, som sjældent deles med andre. Samtidig er den, som navnet antyder, en mobil enhed som forbrugeren oftest har

lige ved hånden.



Teknologisk sker der hele tiden utroligt meget, og en mobiltelefon som vi kender den i dag, har i mindre

grad end tidligere "telefoni" som omdrejningspunkt.



Nu bærer den i højere grad karakter af at være

en mini-pc, som man også kan benytte som telefon.



Dette giver virksomhederne nogle helt unikke muligheder for en langt

mere direkte dialog med deres kunder.



I takt med at de nye mobiltelefoner (4-farver, MMS, Browsere etc.) er blevet lanceret og

at penetrationen af disse havde en stigning på over 200.000 slut 2002, er forventningerne til 2003, selvsagt store. Med et forventet

salg på 1,5 millioner mobiltelefoner i indeværende år, er det yderst relevant at kaste et blik på de mange

spændende muligheder, som allerede findes på markedet eller som står foran en snarlig lancering.



MMS - Multimedia

Messaginge Service, er en udvidet SMS, som giver mulighed for at kombinere tekstbeskeder med grafik, billeder, lydklip og animationer.





Virksomhederne kan brande deres produkt visuelt i 4-farver og ikke bare som en tekstbesked via mobilen. En rejsebureau kan f.eks

sende et billede af "Den Spanske Trappe" i Rom, medfølgende en tekstbesked på et godt tilbud: Her kan du sidde

på lørdag for kun kr...



Streaming af video, giver dig mulighed for at streame audio- og video-klip til mobiltelefoner,

PDAér og andre mobile enheder.



Det betyder, at du kan præsentere video-og audio-klip for kunderne.



Man kan

udsende elektroniske nyhedsbreve, se TV-nyhederne og streame et TV-spot, f.eks. fra "Ringenes Herre - De To Tårne"

kombineret med en biografpremiere eller andet. Du behøver ikke bekymre sig om, hvilken software, der er installeret på

kundens enhed, eller hvor hurtig en internetopkobling kunden har - alt sammen klares via SMSén.



J2ME, åbner muligheden,

via de nye mobiltelefoner, for mobilt browsing.



Allerede nu ser vi de første mobiltelefoner, som kan browse direkte på Internettet.

Men for at få den bedste visning af sitet, på mobiltelefonens relativt lille skærm, kræves en ombygning af

websitet til mobil.



I fremtiden vil man kunne lave et mobil-site, som giver brugerne mulighed for at udnytte alle websitets

services via mobiltelefonen.



Tænk, hvilke muligheder det giver en virksomhed. F.eks i forbindelse med lanceringen af en

ny bil, kunne virksomheden tilbyde kunden en ny mobiltelefon i stedet for en kontantrabat. Virksomheden kunne i denne telefon få

indlagt en fast menu med et direkte link til deres hjemmeside.



Her kunne forbrugeren så nemt og hurtigt få alle

relevante oplysninger om den nyindkøbte bil samt oplysninger om virksomhedens andre produkter.



Games, til mobiltelefoner

er yderst populært, Erfaringer fra bl.a. Korea og Japan viser, at virksomhederne bruger spillene ifbm. re- og nylancering af

produkter, learnings omkring deres produkter, holdninger, værdier etc. samt generering af hits til deres websites.



Det

helt store hit er et "Skin", som er et skærmbillede til mobiltelefonen, der produceres af virksomheden.



Dette

er en unik måde at brande sit produkt, og som ved "øje til øje" metoden, vil skabe en høj opmærksomhedsværdi.





Samtidig giver det en oplagt mulighed for et samspil mellem de interaktive medier. Virksomheden kunne på deres webside

opfordre forbrugeren til at sende en SMS og derefter modtage et "Skin".



På skærmbilledet kunne virksomheden

så få indlagt faste menuer om deres produkter eller specielle kampagnetilbud.



Der tegner sig et fremtidigt mediebillede,

hvor mulighederne er mange - ja, næsten uendelige.



Men der er ingen tvivl om, at det mobile mediemarked kan tilføre virksomhederne

en værdi til deres kunder samt tiltrække og fastholde deres opmærksomhed.