Malaysia styrker Micotron på hjemmebanen

Innovation. Kombinationen af produktion i Sønderborg og Fjernøsten tiltaler kunderne, der gerne vil have produktudvikling tæt på.

Plastvirksomheden Micotron A/S ved Sønderborg tabte 10-15 procent af omsætningen i det regnskabsår, der sluttede i denne sommer. Ikke fordi Micotron mistede kunder, for i den branche er de som regel enormt loyale. Til gengæld gik det også trægt med at skaffe nye kunder til den 40 medarbejdere store virksomhed.
- Situationen gør os meget afhængige af de eksisterende kunder, og det bryder jeg mig absolut ikke om, siger adm. direktør John Klindt.
 
Micotron synes således at være prototypen på en plastproducent, der trængte til en strategisk saltvandsindsprøjtning, og det har den fået. Som en af tre casevirksomheder i Plastindustriens store innovationsprojekt har Micotron haft besøg af et innova-tionsteam bestående af ledende medarbejdere fra brancheorganisationen og tre erfarne plastdirektører samt konsulentfirmaet Valcon Innovation. De to daglange besøg af innovationsteamet satte yderligere skub i en proces, der allerede var i gang.
 
- Vi må have tættere kontakt til kunderne, så vi får større berettigelse i deres værdikæde. Derfor arbejder vi innovativt med vores forretningsudvikling, og vi har udvidet vores produktudvikling i samarbejde med kunder. Vi har fået afprøvet, om det fungerer, og det gør det, siger John Klindt.

Partner i MalaysiaEn af hjørnestenene i den nye strategi er, at der i april i år blev indgået en aftale med en partner i Malaysia, som både kan sprøjtestøbe og være med til at source fremstilling af værktøjer, så Micotron kan opnå den rigtige pris på forme.
 
- Det vigtigste i innovationsprocessen er ikke at finde et produktionssted i Fjernøsten, men hvordan vi sikrer vores konkurrenceevne ved at have produktion i både Danmark og i et lavtlønsland. Kunder med designprodukter er ikke interesserede i at få produceret for langt væk. Men når de får én indgangsvinkel, og vi gennemfører produktionen og tager risikoen, vil de gerne være med til det, siger John Klindt.
 
Han ønsker ikke at binde sig flere år frem med egen produktion i Fjernøsten, hvis et områdes konkurrenceevne skulle ændre sig. Micotron samarbejder med to søsterselskaber med cirka 150 medarbejdere i Malaysia og 350 i Kina, og John Klindt anslår, at et aktuelt projekt med lampeproduktion for Joel vil beskæftige omkring 15 medarbejdere i Fjernøsten.
Men produktudviklingen og det snævre samarbejde med kundens udviklingsfolk foregår i Danmark. Et andet eksempel er en tysk kunde, der ikke har brugt Micotron til udviklingsprojekter i en årrække, men som nu kan se fordele i at få produceret emner i både Sønderborg og Malaysia. Plastvirksomheden sammensætter den konkurrencedygtige pakke, og kunden behøver ikke selv at holde et korps af underleverandører i gang.

Vejen banet for vækstHjemme i Sønderborg har medarbejderne ikke oplevet, at de er blevet færre. Tværtimod.
 
- Vi kommer ikke til at reducere staben i Danmark,, og kombinationen af produktion begge steder får os til at tro på en vækst på 30-50 procent i omsætningen de næste to år, siger John Klindt. Micotron har så forskellige kunder som John Deere, Still, Louis Poulsen og legetøjsbranchen, ofte store emner i beskedne styktal og med et indhold af både design og fremstilling.
 
- Vores kunder ønsker leveringssikkerhed, kvalitet og lav pris. Denne problematik er ikke kun kendetegnende for plastindustrien, men for hele underleverandørbranchen, siger John Klindt. Micotron omsatte i forrige regnskabsår for 48,8 mio. kr. og opnåede et resultat før skat på 2,4 mio. kr. I det seneste, endnu ikke offentliggjorte regnskab, tabte virksomheden omsætning, men i de kommende år ventes kombinationen af dansk og malaysisk produktion at slå igennem.