Har vi ondt i innovationen?

partner LivingbrandsInnovation kan kort defineres som kommercialiseringen af en ide. Men hån-den på hjertet. Hvor mange virksomheder

kan prale af, at de inden for de sidste 12 måneder har fået en banebrydende ide for deres produktkategori eller branche.

Innovation er en af grundpillerne i moderne erhvervsøkonomi på linie med prisoptimering, udbud og efterspørgsel.

Innovation opstår ofte spontant, mange forskellige steder og ikke kun i selskab med inge-niører eller ph.d. studerende

i hvide kitler.


Med andre ord, innovation er at få en god ide, der skaber værdi, således at en person eller

virksomhed er villig til at betale for det. Værdien ligger i ideens potentiale og dens evne til at løse et problem.


Ideens

værdi fører til vækst for virksomheden. Ikke kun i form af større volumen, men også i form af en højere

pris og dækningsbidrag. Med andre ord, innovation er synonymt med reel vækst. Men noget tyder på, at vi har alvorligt

ondt i innovationen. På hjemmesiden for et af de store konsulenthuse kan man læse, at 8 ud af 10 Europæiske virksomheder

ikke er i stand til at skabe reel vækst og værdi. De fleste af dem er faktisk i fuld gang med at ødelægge

værdi.


Denne meget sørgelige udvikling er til dels sket som følge af to vigtige tendenser. For det første

er der en overdreven trang til at udarbejde faste arbejdsrutiner for alle arbejdsgange. Alt sættes i system, der er formularer

for alt. Mange ledere er tryghedsnarkomaner der ikke vil have overraskelser. Det virker som om målet er status quo. For det

andet er der en fejlagtig opfattelse af, at der kan skabes reel værdi gennem opkøb eller ved rationaliseringer. Øget

rationalisering vil skabe øget dækningsbidrag eller bundlinie, men har intet tilfælles med at skabe reel værdi

eller vækst. Opkøb af virksomheder er også en dårlig løsning, da der er en chance på 8 ud 10

for, at man køber en virksomhed, der heller ikke er i stand til at skabe reel vækst.


Det er vigtigt at alle i virksomheden

er innovative. At alle har det samme mål hver dag, at skabe endnu større værdi for virksomhedens kunder. Bedre service,

bedre produkter, bedre information, bedre arbejdsgange. Det er ikke nemt at være innovativ. Det kræver man tør

slippe de frie tanker løs, tør brænde formularen og skrotte den gamle arbejdsproces. Det kræver man tør

begå fejl og er villig til at lære af disse. At man tør stille kritiske spørgsmål som for eksempel

"Hvorfor skal jeg vente 2 uger på at få fremkaldt billeder" (Polaroid) eller "Hvorfor skal kartoffelchips

ligge i en pose og gå i stykker" (Pringles).


En virksomhed der ikke er innovativ og som ikke kan få nye ideer

dør langsomt. Et eller andet sted ude i verden, er der en person eller virksomhed, der arbejder i din branche og som kun har

et formål: at skabe større værdi for dine kunder, end du kan. En som ikke er bange for at stille spørgsmål,

eller er bange for at gøre tingene anderledes og tage en chance. Og vupti så har man mistet sit kundegrundlag og må

lukke.


Virksomhedsledere må erkende, at innovation er den eneste vedvarende konkurrencefordel. Den eneste måde de

kan sikre deres virksomhed, deres medarbejdere og investorer. Vi skal alle lære at dyrke og inspirere den menneskelige fantasi.

Tag en chance. Det værste der kan ske er, at du får en god ide.