Grundfos' topledelse spiller sig til opkøbssucces

Den danske pumpeproducent Grundfos satser på opkøb i milliardklassen de kommende år. Mens selskabets topledelse venter på, at de rigtige opkøbsmuligheder dukker op, træner ledelsen med onlinesimuleringsspil fra dansk tech-virksomhed.

(Arkivfoto) Grundfos topchef Mads Nipper leder efter egnede opkøbsemner. Mens han venter på, at den rette virksomhed dukker op, træner pumpekoncernens topledelse opkøbsscenarier i et online simuleringsspil fra dansk opstartsvirksomhed. Foto: Henning Bagger/Scanpix 2018 Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Den danske pumpekoncern Grundfos er på opkøbsjagt og har planer om milliardopkøb. Det har topchef Mads Nipper fortalt ved flere lejligheder, .

Indtil videre er det dog kun blevet til mindre virksomhedsovertagelser.  Men i ventetiden har topledelsen forberedt sig på de ledelsesmæssige udfordringer, der kan opstå, når selskabet skal til at integrere et nyt medlem i familien.

Normalt vil man forvente, at den slags sker ved møder og daglange workshops, men i Grundfos har topledelserne kastet sig over online-simuleringsspil.

Den danske opstartsvirksomhed Actee har udviklet et nyt simuleringsspil med fokus på opkøb, og Grundfos har som den første virksomhed gjort brug af spillet.

Spillet har gjort det muligt for Grundfos' ledelse at gennemspille forskellige scenarier, der kunne udspille sig ved opkøb. Actee har oprindeligt udviklet spillet, så det opererer med en situation, hvor én virksomhed overtager en anden, men hvor det bliver meldt ud til virksomhederne som en sammenlægning, men spillet giver også Grundfos mulighed for selv at opstille forskellige scenarier.

»Vi tager udgangspunkt i, at der er tale om en reel virksomhedsovertagelse, som præsenteres som en sammenlægning af to virksomheder. Sådan vil det tit være i virkeligheden, og det kan give anledning til konflikter. Men virksomhederne har mulighed for at lave deres helt egne tilpassede udgaver af spillet,« fortæller Leif Sørensen, CEO og ejer af Actee.

Har opdaget det menneskelige aspekt

Ifølge group vice president i Grundfos, Andreas F. Brandt, har det givet et indblik i, at opkøb er langt mere end begreber som due diligence og procedurer. Simulatoren har blandt andet hjulpet Grundfos med at tydeliggøre betydningen af de menneskelige aspekter i en opkøbsproces.

»Simulatoren tydeliggør, at opkøb er en multifunktionel disciplin. For at vinde spillet skal du involvere hele organisationen, herunder virksomhedsejere og koncernfunktioner som kommunikation, HR og IT side om side med de mere traditionelle M&A-grupper som finans og jura. Det er tydeligt, at hver afdeling har sin egen rolle at spille i processen, og ingen bør overses,« hedder det i en udtalelse fra Andreas F. Brandt.

»Gennem øvelserne får vores ledelsesteam en dybere forståelse for de mange faktorer, der har betydning for opkøbsprocessen med særlig fokus på integrationen efter fusionen,« tilføjer han.

Op til ledelsen at omsætte teori til praksis

Spillet er udviklet med udgangspunkt i studiet og bogen »The M&A Formula«, som er skrevet af den tidligere managementkonsulent Peter Zink Secher. Han har samlet erfaringer fra 100 virksomheder, der har opkøbt tilsammen mere end 1.000 virksomhedere over de sidste ti år.

Leif Sørensen, ejer og CEO, Actee

»Vi tager udgangspunkt i, at der er tale om en reel virksomhedsovertagelse, som præsenteres som en sammenlægning af to virksomheder. Sådan vil det tit være i virkeligheden, og det kan give anledning til konflikter.«


Bogen indeholder enkle og let forståelige budskaber om virksomhedsovertagelser, og Actee har sammen med Peter Zink Secher udviklet et simuleringsspil med udgangspunkt i bogens konklusioner.

Ifølge professor Thomas Plenborg, der er professor ved Institut for Regnskab og Revision på CBS, kan det være med til at skabe et grundlag for bedre beslutninger og forebygge de værste fejl.

»Men ligesom med madopskrifter fra Michelin-kokke så er det ledelsens opgave at omsætte opskriften i virkelighedens verden,« lyder det fra Thomas Plenborg.