Ordblindhed er en drivkraft på succes med onlinespil til erhvervslivet

Virksomheder i 22 lande bruger i dag spil fra iværksættervirksomheden Actee til at få konkurrencefordele, når de står over for ledelsesmæssige udfordringer. Ejeren Leif Sørensen er ordblind, og det har netop været en af drivkræfterne bag virksomheden.

Leif Sørensen (stående for enden af bordet) er ejer og chef for opstartsvirksomheden Actee. Sammen med sine medarbejdere på kontoret i Roskilde er han i gang med at udvikle online-simuleringsspil til virksomheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ditte Valente/Actee

Ejeren af danske Actee, Leif Sørensen, drømmer om, at få del i det hastigt voksende marked for uddannelsesteknologi eller ed tech (educational technology, red.), som området er blevet døbt.

Med base i Roskilde har Actee, som blev etableret som selvstændig virksomhed i 2018, kastet sig over markedet for online-simuleringsspil til virksomheder og organisation og leverer i dag spil til en række større danske virksomheder som Grundfos, Vestas og Danske Bank.

»Virksomhederne efterspørger mere og mere onlineundervisning. Men hvis man vil have medarbejderne til at bruge tid på det, er spil bare mere effektivt, når man skal rulle en forandringsproces ud i en organisation, end at bede medarbejderne bruge tid på at gennemgå et læringsmodel i et e-leaning-program,« siger Leif Sørensen.

Udspringer af psykologistudie

Leif Sørensen er oprindeligt uddannet tekstilhåndværker, men har siden læst organisationspsykologi og ledelse på Syddansk Universitet og Aarhus Universitet. I 2010 kom han med i virksomheden Relations Technology, som havde sit udspring fra psykologiuddannelsen ved Københavns Universitet i 2010.

Virksomheden udviklede oprindeligt brætspil til læring. I 2013 overtog Leif Sørensen virksomheden 100 pct. I 2017 fik Leif Sørensen IT-iværksætter Jakob Wandt, der efter salget af IT-selskabet e-commerrce for 760 mio. kr. for fem-seks år siden, har slået sig ned som investor, med som investor og medejer.

I januar 2018 etablerede Leif Sørensen sammen med Jakob Wandt Actee som et selvstændigt selskab med fokus på online spil inden for forandringsledelse, mens brætspilforretningen nu er under afvikling i det gamle selskab.

Muligt at lære uden tykke bøger

»Efterspørgslen efter fysiske læringsspil er der stadig ude i virksomhederne, men vi kan se en stadig større efterspørgsel efter fjernundervisning, hvor deltagerne ikke behøver at være fysisk sammen. Her er onlinespil en god løsning,« siger Leif Sørensen, der også har en helt anden grund til at fokusere på online-læring.

Leif Sørensen er nemlig selv ordblind.

»Det er én af grundene til, at jeg er meget optaget af læringsdelen, og f.eks. har valgt ikke at satse på konsulentdelen. Jeg vil gerne udvikle produkter, som gør det muligt for medarbejdere at lære noget tung teori, uden at man skal sidde og læse en hel, tyk bog,« siger Leif Sørensen.

Actees nyeste spil er et online-simuleringsspil, som kan træne virksomheder i de situationer, der opstår, når man opkøber en anden virksomhed. Topledelsen i pumpekoncernen Grundfos, som har ambitioner om større strategiske opkøb i de kommende år, har været de første til at bruge spillet.

Men simulationsspillet om opkøb er blot et af de spil, Actee har på hylderne.

Selskabet, der har ti ansatte i Roskilde og fire fast beskæftigede IT-udviklere i Indien, har udviklet en række spil inden for forandringsledelse, generel ledelse og HR-ledelse, og i dag bruger virksomheder i 22 lande spil med titler som Destination CRM, Costumer Focus og Take care of Sarah til at opnå konkurrencefordele, når de skal indføre nye IT-systemer, omsætte tidens mantra om kundefokus til praksis eller træne god intern kommunikation.

Leif Sørensen, ejer og CEO, Actee

»Jeg vil gerne udvikle produkter, som gør det muligt for medarbejdere at lære noget tung teori, uden at man skal sidde og læse en hel, tyk bog.«


Udgangspunkt i konflikter

Spillene tager altid udgangspunkt i en bestemt teori, men det betyder ikke, at virksomhederne skal sværge til teorien, for at kunne bruge spillet. Actee har nemlig udviklet spillene sådan, at de virksomheder, der abonnerer på dem, kan gå ind og kopiere spillene og udvikle deres eget spil, som kan være tilpasset en konkret situation eller bruge den teori, som ledelsen ønsker, at medarbejderne skal trænes i.

»Spillet vil typisk tage udgangspunkt i konfliktsituationer, som vi ved typisk opstår, eller ledelsen forudser vil opstå i forbindelse med f.eks. et opkøb. I vores opkøbssimuleringspil har vi taget udgangspunkt i, at der er tale om en reel virksomhedsovertagelse, som præsenteres som en sammenlægning af to virksomheder. Sådan vil det tit være i virkeligheden, og det kan give anledning til konflikter. Gennem spillet bliver deltagerne trænet i, hvordan de løser sådan en problemstilling,« forklarer Leif Sørensen.

Samler data om deltagernes valg

Samtidig monitorerer Actee de valg, deltagerne træffer. Den enkelte medarbejder kan se sin egen profil i spillet, mens virksomhedens ledelse ikke har adgang til oplysninger om de enkelte medarbejder, men får data på gruppeniveau. På den måde kan ledelsen også bruge simuleringsspillene til f.eks. at se, om der er afdelinger, der klarer sig særlig godt, og så lære af deres erfaringer.

Actee har i dag omkring 40.000 brugere i 22 lande og er ifølge egne oplysninger førende i Europa inden for online-simuleringsspil til ledelsesudvikling og forandringsledelse. Leif Sørensen satser i øjeblikket især på det tyske marked og forventer at åbne en afdeling i Tyskland i løbet af i år.

I øjeblikket står der ekspansion øverst på virksomhedens strategi, og det kræver investeringer. Derfor måtte virksomheden indkassere et underskud i 2017, og Leif Sørensen forventer også underskud i 2018, men herefter skulle der gerne komme sorte tal på bundlinjen.