Google tilbyder kursus til opsagte lufthavnsmedarbejdere

Techgiganten Google åbnede onsdag et nyt kursusforløb i Københavns Lufthavn, der skal give digitale færdigheder til nogle af dem, som blev fyret under coronakrisen.

Googles danske direktør, Malou Aamund, vil hjælpe nogle af de fyrede medarbejdere i Københavns Lufthavn videre med et kursus i digitale færdigheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Et halvt år med coronakrise og nedlukning har været et voldsomt tilbageslag for luftfarten og aktiviteten i Københavns Lufthavn. Det har betydet, at en stor del af de ansatte i lufthavnen de seneste måneder er blevet opsagt.

I slutningen af august blev 511 medarbejdere afskediget på en dag – en dag, der af lufthavnens HR-direktør, Kristine Bergenholtz, blev beskrevet som »en af de mest triste dage i Københavns Lufthavns historie«.

Berlingske har tidligere skildret nogle af de fyredes skæbner i fire portrætter, som du kan læse her.

Men nu er der nyt håb for nogle af de afskedigede. Google er gået sammen med Tårnby Kommune i et samarbejde om at give 100 opsagte og ledige medarbejdere fra lufthavnen en digital opkvalificering. Det skriver Google i en pressemeddelelse.

Vil hjælpe folk videre

Kurset, der begyndte onsdag, strækker sig over fire uger. Formålet er at give deltagerne nye digitale færdigheder, som i bedste fald kan sikre dem en vej videre i arbejdslivet. En færdiggørelse af kurset giver titlen som »Digital Koordinator«, og Googles erfaring viser, at det kan være et afgørende springbræt.

Siden 2017 har omkring 2.000 deltaget i lignende kursusforløb.

»Lufthavnen er en livsnerve for både Tårnby, København og hele Danmark. Derfor har det været meget trist at se den lukke ned og rigtig mange dygtige mennesker miste deres arbejde som følge af coronakrisen. Vi håber at kunne hjælpe nogle af dem videre, så de kan komme ud og bruge deres evner – måske endda på en ny måde,« siger Googles danske direktør, Malou Aamund, i pressemeddelelsen.

Digitalt løft til 25.000 borgere

For Google bliver projektet i Københavns Lufthavn samtidig startskuddet til en indsats, som ifølge pressemeddelsen skal give 25.000 borgere et digitalt løft inden udgangen af 2021. Her er målet, at 20.000 virksomheder og 5.000 ledige vil få styrket deres digitale færdigheder gennem korte, intensive kursusforløb.

Google vil forsøge at hjælpe de virksomheder og ledige, som har været hårdt ramt af coronakrisen, og ambitionen er at få 3.000 i arbejde gennem en fokuseret erhvervs- og beskæftigelsesindsats.

»Et af svarene på coronakrisen bør være at sætte gang i et historisk løft af efteruddannelsen i Danmark. Og vi kan jo heldigvis se, at det ikke behøver at være lange og opslidende forløb. Man kommer rigtig langt med korte og intensive kurser, som giver nogle helt hands-on-digitale kompetencer til at tage med ud i de små og mellemstore virksomheder. Det gør en enorm forskel nærmest fra dag et,« siger Malou Aamund.

Googles kurser gør brug af en række forskellige digitale redskaber, som er udvalgt af eksterne eksperter på baggrund af virksomhedernes behov.