»Det er en af de mest triste dage i Københavns Lufthavns historie«

511 medarbejdere i Københavns Lufthavn er fredag blevet opsagt. Årsagen er, at luftfarten og rejsebranchen er »fuldstændig i krise«.

Det er de passagervendte fagområder, der har været hårdest ramt i denne fyringsrunde. Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Det er en trist dag i Københavns Lufthavn.

På grund af coronakrisens store påvirkning på luftfarten har Københavns Lufthavn fredag måttet sige farvel til 511 medarbejdere i fuldtidsstillinger. Heraf er der ca. 200 frivillige fratrædelsesordninger.

Det er en af de »mest triste dage i lufthavnens historie,« siger Kirstine Bergenholtz, der er HR-direktør i Københavns Lufthavne A/S, som driver lufthavnene i København og Roskilde.

»Vi er alle sammen dybt påvirket og rigtig kede af, at vi skal sige farvel til 25 procent af vores gode og dygtige kollegaer. Årsagen er simpelthen, at luftfarten og rejsebranchen generelt er fuldstændig i krise,« siger hun.

Færre end forventet

Der har været forhandlinger mellem tillidsrepræsentanter på tværs af alle faggrupper i Københavns Lufthavne (CPH). Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse i dag.

Det har været en svær, men konstruktiv proces, skriver virksomheden.

Og der skal lyde et »stort tak til tillidsrepræsentanterne«, siger Kirstine Bergenholtz til Berlingske.

Forhandlingene med tillidsrepræsentanterne har ifølge lufthavnen betydet, at antallet af opsigelser er blevet reduceret fra 650 til 511.

Det er blandt andet på grund af kompetenceudvikling og uddannelsesforløb, at antallet af opsigelser blev lavere end først forventet.

»Vi kommer til at sende en hel masse af vores medarbejdere i kompetenceudvikling over de næste mange måneder, for at lave en bro fra lønkompensation, og indtil vi ser et stigende trafiktal,« siger Kirstine Bergenholtz.

Det er de passagervendte fagområder, der har været hårdest ramt i denne fyringsrunde.

»Det er særligt vores gruppe af securityfolk, hvor den største andel af opsigelser ligger. Af 3Fere er det også en del medarbejdere blandt rengøringspersonalet, vi har sagt farvel til,« siger Kirstine Bergenholtz.

Coronapandemien raser stadig i store dele af verden, så de kigger langt frem i tiden hos Københavns Lufthavn:

»Det er svært at gisne om, hvordan coronapandemien kommer til at udvikle sig. Men vi regner med et langsigtet perspektiv, så vi snakker måske to til fire år, før vi er oppe på det passagertal, vi havde tidligere,« siger Kirstine Bergenholtz.