Fra McKinsey til København: Manden bag storbyens orange delecykler

Erdem Ovacik er manden bag de for tiden meget omdiskuterede orange delecykler fra Donkey Republic. Ideen fik han fra en tidligere sambo, der delte fire cykler med en stor gruppe venner.

Erdem Ovacik – i den grå trøje – er født og opvokset i Istanbul. Her fotograferet sammen med sine medgrundlæggere af Donkey Republic. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pressefoto

Du kender cyklerne, men det er ikke sikkert, du kender manden bag dem. Cyklerne er orange, står i flere danske storbyer og er ligesom de nye elløbehjul blevet kritiseret for at stå og fylde på offentlige områder rundt om i København.

Manden bag cyklen er Erdem Ovacik.

Erdem Ovacik er 39 år og er født og opvokset i Istanbul, Tyrkiet. Han har en bachelor fra Bogazici University i Istanbul og en master i public policy fra det anerkendte Berkeley University i Californien. Allerede tidligt i sin karriere var den nuværende cykelentusiast konsulent i McKinsey & Company, inden han kom til København i 2007.

Foto: Pressefoto.

»For mig har cykling en udjævnende effekt i samfundet. Jeg kan cykle i København og opdage, at byens borgmestre holder på cyklen ved siden af mig i et lyskryds. Så kan jeg starte en samtale med dem,« fortæller Ovacik om sin passion for København i en video, som selskabet har lagt på internettet.

Donkey Republic er et deleøkonomisk koncept, hvor turister såvel som storbyboere kan låse en cykel op via en app på deres telefon og cykle rundt på den. På samme måde kan appen låse cyklen igen, når cyklisten er færdig med at bruge den. For Donkey Republic handler det om »at forvandle cyklen til helten af offentlig transport som en katalysator for grønnere, mere livlige og mindre trafikprop-plagede byer,« som virksomheden selv beskriver det.

Fra delecykler blandt venner til virksomhed

Erdem Ovacik tænkte de første delecykeltanker i 2012, to år før Donkey Republics officielle begyndelse. Hans daværende sambo og hans venner havde fire cykler til deling. Cyklerne holdt parkeret rundt om i byen, og de kendte alle sammen kombinationen til de kodelåse, der sad på cyklerne. På den måde var de fri for at skulle udveksle nøgler, når de skulle bruge en jernhest.

»I løbet af tre måneder over sommeren havde omkring 12 personer brugt de fire cykler, min sambo havde holdende rundt i København. Det var svært at koordinere, hvor folk havde efterladt cyklerne, og hvad kombinationen til den pågældende lås var,« fortæller Erdem Ovacik, der fik den tanke, at der måtte være en smartere løsning til at dele cykler.

Det var den spæde begyndelse for Donkey Republic, som Ovacik startede sammen med Alexander Frederiksen, Jens Frandsen og Rune Kokholm i 2014. De første orange »æsler« var på gaden i 2015, og ses i dag i gadebilledet i København, Aalborg og Aarhus.

Sidste år udtalte grundlæggeren til Børsen, at Donkey Republic skal vokse til 20.000 cykler på verdensplan i 2019, imod de 8.000 cykler, selskabet havde på gaden i det forgangne år. Dengang medgav Ovacik, at det krævede en investering i størrelsesordenen 40 millioner kroner. I februar i år fik delecyklen en investering på 30 milllioner i hus.

Erdem Ovacik oplyser, at størstedelen af pengene skal bruges på at udvide antallet af de orange cykler, der i dag ses i 60 europæiske storbyer.

Donkey Republic har i denne måned været en del af debatten om, hvorvidt Københavns Kommune kan påberåbe, at selskaber med delecykler- og løbehjul til leje fra apps, bryder vejlovens paragraf 80 og 81 ved at udleje cykler fra offentlig vej uden tilladelse til det.

Senest har Transport,- Bygnings- og Boligministeriet blandet sig i debatten og erklæret sig uenig i, at selskaber som Donkey Republic bryder loven, da det ikke er muligt at søge den pågældende tilladelse.

Uenigheden bunder i forskellige juridiske tolkninger af vejloven, men ministeriet oplyser, at man efter det kommende folketingsvalg vil fremsætte et nyt lovforslag, der tager højde for de nye udlejningsformer, som Donkey Republic repræsenterer.