Fætter BR var for langsom på tasterne

Foto 1
Fætter BR i Søborg var blandt de BR-butikker, der lukkede tidligere på måneden. Nu er hele kæden konkurs. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix) Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Med konkursen i Fætter BR og Toys'R'Us dør en kultur, som danskerne har kendt i årtier. Den kække lille soldat forsvinder fra gadebilledet i masser af gågader i hele landet, og det er slut med at samle BR-mærker og købe udklædningsdragter til fastelavn efter nytår. Nogle vil begræde udviklingen – andre vil tørt konstatere, at Top-Toy, som driver kæderne har snorksovet i timen og troet, at legetøj, børns leg og legetøjshandel er uforanderlig og fasttømret del af den danske detailhandelskultur, som vi allesammen kender den. Men det var Fona også, men nu er der altså en Elgiganten i Fonas tidligere flagskibsbutik på Strøget.

»Top-Toys ledelse evnede ikke at opbygge en effektiv online-butik«


Top-Toy, som er ejet af den ellers professionelle svenske kapitalfond EQT, har begået en stribe fejl, som nu koster dyrt. EQT betalte 1,7 milliarder kr. for kæderne for bare et par år siden, og de penge er tabt. Leverandørerne har leveret lastvognstog af legetøj til julehandlen. De står nu med en lang næse, for bankerne har taget pant i aktiver for over 700 mio. kr. Og kunderne – i hvert fald dem, der har fået gavekort til legetøj i de to kæder i julegave – står med håret i postkassen, for gavekortene kan nemlig ikke indløses, selvom det stadig er muligt at handle i 24 butikker i Danmark, som holder åbent indtil nytår. Og ikke at forglemme er der de 3.500 medarbejdere, hvoraf de fleste formentig mister deres job i det nye år.

Ikke meget oplevelse

Ledelsen i Top-Toy har ikke taget udfordringen fra nethandlen alvorligt. En æske Lego eller en Barbie-dukke er jo, hvad de er, og kan nemt købes på nettet, hvor det også er oplagt at sammenligne priser og finde det billigste tilbud. Top-Toys ledelse evnede ikke at opbygge en effektiv online-butik og har åbenbart troet på, at et besøg i den fysiske butik var en uundværlig oplevelse i sig selv, når man skal købe legetøj. For at være helt ærlig, så var der ikke meget oplevelse tilbage hos Fætter BR og Toys'R'Us. Hvor der i gamle dage susede tog rundt på modeljernbaner i butikkerne, er der i dag mest æsker og plastikting. Og smådimser fra Made in China køber man jo ligeså gerne hos Tiger.

Ledelsen har heller ikke i tide taget højde for, at supermarkederne bruger legetøj som slagvarer, som de sælger billigt for at lokke kunder til, som så til gengæld køber flere dagligvarer. Endelig har Top-Toy overset trenden – i hvert fald blandt storbyforældre – der går i retning af økologi og bæredygtighed. Hvilken bedsteforælder tør komme med dukker, som ikke er iklædt økologisk bomuld, og klodser, som ikke er malet med organisk og giftfri maling? Top-Toy har for længe troet på, at plastic er fantastic. Endelig troede ledelsen for meget på det klassiske fysiske legetøj og indså ikke, at flere kunder fravælger det til fordel for digitale spil. Et nyt, men kuldsejlet IT-styringssystem bidrog heller ikke til festen.

Bundnaive

Rekonstruktørerne, som kort før jul sammen med Top-Toys ledelse var fortrøstningsfulde med hensyn til at gennemføre seks måneders rekonstruktionsperiode med håb om en happy ending, tog gruelig fejl. Enten har de spillet meget højt spil, eller også har de været bundnaive. Selvom halvdelen af Top-Toys omsætning kommer fra julesalget, så skal der noget til at tro på, at få dages salg skulle kunne redde en butikskæde, der er truet på livet.