Eldrup advarer mod norsk elbilmodel: »Er kommet de rigeste til gode«

Elbilkommissionens formand, Anders Eldrup, advarer de danske politikere mod at blive inspireret af Norges succesfulde model til at få flere elbiler på vejene.

Anders Eldrup advarede torsdag politkerne mod tiltag, der i særdeleshed kommer de rigeste til gode, i den grønne omstilling af bilparken. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Norge er elbilernes land. Cirka hver tiende bil på de norske veje kører på strøm, og dermed er Norge langt foran Danmark i forhold til en grøn omstilling af personbiler.

Alligevel advarede elbilkommissionens formand, Anders Eldrup, torsdag under et møde i Skatteudvalget mod, at man følger den norske model.

»Det har været meget dyrt, og det er i særdeleshed kommet den rigeste del af befolkningen til gode,« sagde han.

Skæv fordelingsprofil

Norge har brugt meget kraftige virkemidler for at få flere elbiler på vejene. Det indebærer blandt andet en afskaffelse af registreringsafgiften og ingen moms på elbiler, hvilket ifølge Anders Eldrup har været en meget dyr løsning.

Men de mange milliarder, som den norske regering har brugt, er altså mest kommet de rigeste nordmænd til gode. Og det mener Anders Eldrup, at politikerne skal have med i deres overvejelser, når der skal aftales et nyt bilbeskatningssystem.

»Der er en betydelig skæv fordelingsprofil i den måde, pengene er brugt på i Norge. Det skal vi have med i overvejelserne i Danmark, så vi kan designe en model, som ikke kun kommer de rigeste til gode,« sagde han til mødet i Skatteudvalget.

Anders Eldrup lagde til mødet vægt på, at det bedste, politikerne kan gøre for bilbranchen og bilejerne, er at lave en hurtig, men langsigtet aftale med et bredt politisk flertal. Også her kan vi ifølge ham lære af Norges negative erfaringer.

»I Norge har man givet en række andre lempelser til elbilerne, som kun var smart, da der var meget få elbiler på vejene. Men det er meget svært at rulle de lempelser tilbage nu,« sagde han og fortsatte:

»Vi skal ikke indføre noget, der kun er smart på kort sigt, men noget, der faktisk virker på lang sigt.«

Talmagi i debatten

Anders Eldrup og kommissionen fik adskillige spørgsmål fra Skatteudvalgets medlemmer til torsdagens møde. Et af spørgsmålene kom fra både Socialdemokratiets politiske ordfører, Jesper Petersen, og Tommy Ahlers fra Venstre. De ville have uddybet Anders Eldrups kommentarer i dagens Berlingske om, hvad han mener med, at der er »gået talmagi i debatten«.

»Man er vel nødt til at tale om tal, fordi der er en sammenhæng mellem antallet af elbiler og udledningen af CO2,« sagde Tommy Ahlers.

Det erklærede Anders Eldrup sig enig i, men lagde samtidig vægt på, at der er for meget usikkerhed forbundet med at forudsige, hvor stort antallet af elbiler er om ti år. Derfor mener han, at man i stedet skal fokusere på selve substansen i debatten, som ifølge ham er, hvor meget man vil understøtte salget af elbiler, hvor meget man vil straffe brugen af fossile biler, og hvor mange penge man vil bruge af statskassen.

»Det er ikke lige meget, hvor mange elbiler der er, men vi kan ikke bruge det som styringsværktøj. Vi skal interessere os mere for reglerne, end hvad der vil ske med indførelse af reglerne. Debatten om tal bliver slagordspræget og minder om valgkamp,« sagde Anders Eldrup.