Elbiler fyldt med kulsort strøm udgør klimaparadoks: Nu skal en 20-fods container på Fyn og en vindmølle 100 km derfra sikre grøn strøm til elbiler

Elbiler er først rigtig grønne, når de også lades op med grøn strøm. Vestas og OK er gået sammen om at forsøge at finde ud af, hvordan det i fremtiden kan sikres.

Én ting er antallet af elbiler på de danske veje både nu og i 2030. Noget andet er, om strømmen, vi fylder dem med, er skabt fra vedvarende eller fossile energikilder. Emil Helms/Ritzau Scanpix

Forestil dig scenariet: Du er en af de 21.500 danskere, der allerede nu har valgt at gå forrest i den grønne omstilling af landets vognpark af personbiler og har købt en rendyrket elbil.

Men når du sætter stikket i din Tesla, Hyundai, Porsche, Volkswagen eller helt femte elbil, er den strøm, som fylder batteriet, produceret på fossile brændstoffer som kul, gas og olie.