Norge banker Danmark 33-1 i køb af elbiler. Fem fakta om hvorfor nordmændene er så overlegne

Norge vækker international opsigt med en stor satsning på elbiler, der på rekordtid er ved at omdanne landets bilpark. Berlingske har set nærmere på fænomenet.

Elbil
»Vi havde ikke købt elbil bare af hensyn til miljøet. Hvis den var dyrere, så tror jeg, at man havde tænkt sig om en gang til,« siger Anders Marthinsen, der sammen med sin hustru på en dag med kørsels-forbud for dieselbiler i Oslo besluttede at tage ind til en bilforhandler for at skifte den gamle bil ud med en elbil. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

De fleste har efterhånden hørt, at nordmændene købte elbiler som gale sidste år, hvor næsten hver tredje nye bil var en elbil. Er benzin- og dieselbiler ved helt at forsvinde fra de norske veje?

Nej, det kan man ikke sige. Nordmændene købte omkring 33 gange flere elbiler end danskerne i 2018, og elbiler er ikke længere et særsyn - især ikke i Oslo og de større byer. Men den gennemsnitlige »Ola Nordmann« kører fortsat langt mere på benzin og diesel. Omkring 200.000 har anskaffet sig en elbil, mens der er omkring 2,5 millioner biler med forbrændingsmotorer – inklusiv hybridbiler, som nordmændene ikke regner med i den grønne bilpark. For i år lyder prognosen, at halvdelen af alle solgte biler kan være elbiler.

Er den norske befolkning blevet helt mørkegrøn, eller hvad driver værket?

Nordmændene behøver i hvert fald ikke være grønne for at kunne få øje på de kontante gevinster, som politikerne bruger til at vise vejen til elbilerne. Listen over økonomiske fordele er lang: Undtagelse for registreringsafgift, undtagelse for moms, reduceret årlig bilskat, billigere færgebilletter, gratis adgang til opladning, tilladelse til at køre i »bussporet« og dermed undgå bilkøer, fri parkering på offentlige p-pladser… En bilist i dieselbil på den forkerte side af betalingsringen i Oslo kan komme til at betale op til 1.500 kroner i bompenge om måneden.

Kører nordmændene så rundt og leger miljøbevidste oliesheiker i store, hundedyre Teslabiler?

Norge er et af de steder i verden, hvor flest kører rundt i Tesla-luksus. En del nordmænd er trætte af, at se de mest velhavende i landet cruise gennem bussporet i deres afgiftsfrie elbiler og slippe gratis ind i byen. Men i Norge bliver der solgt langt flere batteridrevne VW og Toyota. Nissan Leaf – til cirka 270.000 danske kroner inklusiv udstyr – er blevet det helt store hit, og BMW i3 – til cirka 305.000 danske kroner – er også godt med.

Er satsningen på elbiler bare noget, som nordmændene har sat i værk, så de kan købe sig til lidt aflad, mens de nyder alle oliemilliarderne?

Salget af elbiler boomer i Norge, hvor halvdelen af bilkøbene i år ventes at være en elbil. Men nordmændene satser også på elteknologi inden for anden transport. Skibsfarten og færger er et stort indsatsområde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Ikke ifølge dem selv. Politikerne i Stortinget har sat som mål, at der fra 2025 kun skal sælges biler, som ikke har nogen udledning fra udstødningsrøret. Det er, mener de norske politikere, en afgørende brik, for at Norge kan leve op til deres internationale klimaforpligtelser. Samtidig understreger politikerne, at de mener det alvorligt. Kontrakter for nye færger kommer med et krav om elteknologi. Inden for de næste par år regner nordmændene med at cirka 70 færger – mere end hver fjerde – vil sejle på lav- eller nuludlednings-teknologi.

Virker det? Kan nordmændene gå fra at være oliesyndere til at blive verdens el-engle, der viser vejen til at begrænse CO2-udledningen?

Hm, meget er endnu uafklaret. Norske eksperter og politikere fremhæver, at landets el er »ren«, fordi den bliver produceret alene med vandkraft. Men Norge må på grund af flaskehalse i forbruget fra tid til anden købe potentielt mere tvivlsom el i nabolandene. Dertil kommer, at nordmændene erkender, at transporten med tunge lastbiler er stigende, og at der er længe til, at den trafik kommer på batteri. For luftfarten siger eksperterne, at der er endnu længere udsigter, selv om forsøg er i gang. Men nordmændene peger på, at de med el-satsningen og store investeringer stimulerer forskning i ny og bedre teknologi til udvikle transport med el som drivmiddel.