Direktør for skandaleramt kommunikationsbureau begyndte som ung praktikant

Han begyndte som praktikant og røg til tops i stillingen som administrerende direktør for kommunikationsbureauet Advice på bare få år. Nu står Espen Højlund over for en tilsyneladende umulig opgave med at forklare sig selv i Falck-sagen.

Det er ikke nogen let opgave, der venter Espen Højlund, administrerende direktør og partner i kommunikations- og reklamebureauet Advice A/S. Meget er blevet skrevet om virksomheden, der er en central spiller i den verserende skandalesag om Falck.

Med så grel en sag på halsen står huset over for en tilsyneladende uoverkommelig udfordring med at skulle forklare sig selv. Og det er også en sag, der har taget hårdt på virksomhedens selvforståelse som et fyrtårn for kommunikationsbranchen, hvis man skal forstå Espen Højlund.

»Sagen, som for os er ganske usædvanlig, giver anledning til dyb selvransagelse og skærpelse af vores interne værdier og guidelines,« sagde Espen Højlund i en pressemeddelelse i forbindelse med Konkurrencerådets afgørelse i sagen.

Men hvem er Espen Højlund egentlig? Manden bag det velrenommerede bureau, der blev grundlagt i 1992, er en skikkelse, der aldrig har stået stille på sin karriererejse. Hvad enten det har været som juniorrådgiver, som chefrådgiver eller som nu administrerende direktør, har Espen Højlund på mange måder defineret Advice som et bureau med stor respekt i branchen, og han er kendt for at tage chancer.

Derfor er Espen Højlund blevet fremhævet i branchen som en direktør, der sikrer en høj standard af kvalitet, passion og ildhu i sit arbejde. Så stor var respekten for Advice, at firmaet i 2017 blev optaget i Dansk Markedsførings The M List, der er en optegnelse over de dygtigste inden for markedsføringsbranchen.

Succeshistorien begynder i 2001, da den unge Espen Højlund begyndte i praktik på Advice som en del af sin uddannelse i medievidenskab. Her kom han hurtigt under den tidligere direktør og stifter af Advice Jesper Højbjergs vinger. De to fandt hurtigt fælles fodslag, og det førte til, at Espen Højlund gradvist fik en mere prominent rolle i firmaet.

»Vi svingede meget hurtigt sammen, og samtidig har Jesper en fantastisk evne og et mod til at give folk plads, hvis han kan se noget i dem. Det betød, at jeg meget hurtigt blev involveret i ganske betydelige udfordringer,« fortalte Espen Højlund i 2015 til netmediet Bureaubiz, da de interviewede den daværende 37-årige direktør om fremtidsmulighederne for firmaet.

Dengang var der intet, der tilsyneladende kunne stå i vejen for Advice, men nu har skandalen om Falck for alvor slået skår i bureauets omdømme. For den unge direktør har det især taget hårdt på firmaets værdier og forventningerne fra omverdenen, som de ikke har kunnet leve op til, siger Espen Højlund i pressemeddelelsen.

Branche skal have bedre standarder

Netop værdier og standarder inden for kommunikationsbranchen er blevet heftigt diskuteret oven på de seneste afsløringer.

Mange af metoderne i sagen er nemlig normal kost i en branche, som ofte kan være lyssky. Men Advices opførsel viser et problem, der skriger på en trang til at være mere transparent, som formand for kommunikationsfolkene i Dansk Journalistforbund Per Roholt har udtalt til Journalisten.

Advice har ifølge pressemeddelelsen på nuværende tidspunkt ikke yderligere kommentarer til sagen, da firmaet ikke er juridisk indblandet. Men spørgsmålet er nu, hvilken præcedens virksomhedens involvering vil udløse for kommunikationsbranchen fremover – og for Advice som professionelt bureau.

»Alle begår fejl i den forbundne verden. Hvordan du håndterer dem, siger mere om dig, end perfektion vil gøre,« skriver virksomheden blandt andet om sine visioner og mål på hjemmesiden.

Tiden vil vise, om Espen Højlund selv kan leve op til sin virksomheds visioner.