Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Du kan indsende forslag til debatindlæg på debat@berlingske.dk.

Nye standarder i kommunikationsbranchen?

»Brodne kar vil der altid være. Men som branche har vi klare etiske retningslinjer.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Falck/Bios/Advice-sagen tegner i disse dage et billede af PR- og kommunikationsbranchen som dybt uansvarlig og uetisk. Som en branche, der uden at skele til moral, uhæmmet går efter målet, også når midlet overskrider alle etiske grænser.

Når en af branchens såkaldt »egne« tilmed i den bedste sendetid onsdag på P1 taler om de »klamme mennesker i kommunikationsbranchen«, efterlader det et indtryk i offentligheden af, at Falck-sagen repræsenterer gængse arbejdsmetoder i branchen. Det er ikke tilfældet. Falck-sagen er langtfra repræsentativ for arbejdsmetoderne på danske bureauer.

Sandheden er, at Falck har været en usædvanlig kunde med et usædvanligt ønske, som man kan undre sig over, at et kommunikationsbureau har accepteret at efterleve.

Jeg har været direktør i et kommunikationsbureau gennem to årtier, og jeg kan ikke genkende den manglende moral. Hverken i Kreab eller i branchen generelt.

Brodne kar vil der altid være. Men som branche har vi klare etiske retningslinjer. Vi ved, at det ikke er nok at have juridisk ret. Når vores metoder bliver offentlige, skal de kunne stå deres moralske prøve.

Derfor undlader vi at træde på andre, når vores kunders interesser skal fremmes. Vi holder os på vores og kundens egen banehalvdel, når vi laver kampagner. Og vores arbejde er transparent. Ligeledes gør vi en dyd ud af at deklarere, hvem vi repræsenterer. Når kommunikationskonsulenter maskerer, hvem et budskab egentlig kommer fra, mister vi omverdenens tillid.

Høj etik og moral er afgørende for kommunikationsbranchens troværdighed, og troværdighed er billetten til at rådgive. Derfor er det skadeligt for os alle, når enkelte aktører ikke kender grænsen.

Læren af Falck-sagen bør være, at branchens etiske retningslinjer oversættes til et kommunikationsløfte, som kommunikatører siger ja til, lige som læger siger ja til lægeløftet. Branchens etiske standarder er de facto lysår bedre, end man i disse dage kan få indtryk af. Lisbeth Wirgowitsch, managing partner i kommunikationshuset Kreab