Bureau giver kraftig advarsel til medarbejder og beklager engagement i Falck-kampagne

Kommunikationsbureauet Advice, der spillede en central rolle i Falcks kampagne mod Bios, beklager nu sit engagement i sagen, som Konkurrencestyrelsen vurderer til at være lovstridig. En medarbejder har samtidig fået en kraftig advarsel.

Esben Højlund
Direktør Esben Højlund i kommunikationsbureauet Advice, der spillede en central rolle i den kampagne, Falck førte mod Bios i 2014 og 2015. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Et af landets mest velrennomerede kommunikations- og reklamebureauer beklager nu sit engagement i den af Falck orkerestrerede kampagne mod ambulancevirksomheden Bios, som Konkurrencestyrelsen tidligere på ugen uddelte en lammende kritik af.

Advice, et københavnbaseret bureau, var det første kommunikationsbureau, som Falck antog i kølvandet på, at den hæderkronede virksomhed havde tabt et ambulanceudbud til Region Syddanmark til hollandske Bios i sensommeren 2014.

Berlingske kunne fredag sætte navne på nogle af de kommunikationsbureauer, Falck hyrede, heriblandt Advice. Efter at have læst den mere end 200 sider lange redegørelse, Konkurrencestyrelsen offentliggjorde fredag eftermiddag, beklager Advices CEO, Espen Højlund, nu sit bureaus engagement.

»Ved en umiddelbar gennemlæsning af afgørelsen kan vi konstatere, at vi på flere parametre ikke lever op til de værdier og standarder vi har, og de forventninger omverdenen har til os,« skriver han i en skriftlig kommentar og fortsætter:

»Det gælder både i forhold til at sikre os, at dialogen med vores kunder altid er professionel og nøgtern. Og det gælder i forhold til at sikre os, at vi er helt tydelige omkring, hvem vi repræsenterer. Det er vi ekstremt ærgerlige over, og vi beklager det dybt,« meddeler Espen Højlund.

En af kritikpunkterne hos Konkurrencestyrelsen var netop, at Falck indgik en fortrolighedsaftale med Advice, der indebar, at sidstnævnte ikke måtte oplyse andre om sit arbejde for Falck, medmindre det blev aftalt. Det synes umiddelbart i kontrast til et af kommunikationsbranchens vigtigste dogmer: At lobbyister toner rent flag, når de henvender til sig politikere, embedsmænd, medier og andre aktører.

Ifølge Espen Højlund var i alt tre medarbejdere fra Advice involveret i arbejdet for Falck. To af dem arbejder ikke længere hos bureauet, mens den tredje - og eneste nuværende medarbejder - har fået en »kraftig advarsel«.

»Vi har valgt at give vedkommende en kraftig advarsel for sin rolle i sagen, der på mange parametre er uacceptabel og meget langt fra, hvad Advice ønsker at være kendt for. Og den ligger langt fra, hvad vi praktiserer og rådgiver vores kunder til i dag,« skriver Espen Højlund.

Samlet fastslår han, at hele sagen giver anledning til »dyb selvransagelse og skærpelse af vores interne værdier og guidelines.«

»Det bliver kaotisk og folk risikerer at dø«

Det fremgår af Konkurrencestyrelsens redegørelse, at Advice og Falck i fællesskab udarbejdede en kommunikationsstrategi, der havde som overordnet mål at »udbuddet bliver annulleret«.

Måden at komme frem til det punkt var at »skabe bekymring«.

»Borgerne og politikerne skal se for sig, at kvaliteten bliver ringere og responstiderne længere. Det bliver kaotisk og folk risikerer at dø« hedder det blandt andet i den kommunikationsstrategi, der blev udarbejdet.

Det var ligeledes en medarbejder fra Advice, der sammen med Falck bistod en redder i arbejdet med at oprette Facebook-gruppen »Nej til ambulancekaos«. Gruppen, der blev særlig populær blandt ambulanceredderne i hele regionen, spillede ifølge styrelsen en instrumental rolle i bestræbelserne på at skabe usikkerhed om Bios som arbejdsgiver.

Fra Bios overtog ambulancedriften ved udgangen af august 2015 og frem til sin konkurs et lille år senere var man i konstant mangel på reddere.

Som Berlingske kunne fortælle fredag, var det Peter Goll, en tidligere spindoktor hos Socialdemokraterne, og nuværende direktør i Københavns Lufthavne, der fra sit direktørsæde i Falck orkestrerede hele den masterplan, som Konkurrencestyrelsen altså vurderer til at være lovstridig.

Foruden Advice var flere andre kommunikationsbureauer involveret i hele sagen, heriblandt den tidligere kommunikationsdirektør i 3F, Palle Smed, der i dag har sin egen konsulentvirksomhed.

Bios, der har varslet en erstatningssag mod Falck, har via sin advokat Torkild Høg tidligere udpeget det københavnsbaserede kommunikationsbureau Rud Pedersen som en anden central aktør i kampagnen.

Derudover fremgår det også af redegørelsen, at Danmarks største fagforening, 3F, spillede en rolle i sagen.

Konkurrencestyrelsen meddelte onsdag, at sagen står til at blive meldt til Bagmandspolitiet, såfremt Konkurrenceankenævnet stadfæster afgørelsen.