Godeftermiddag og velkommen til tirsdagens Business-update her på Berlingske. Vi har taget et kig på nyhedsbilledet for at bringe dig et overblik over de vigtigste erhvervsnyheder det seneste døgn.
I dag kan du blandt andet læse om aktiemarkedets bekymring over Nancy Pelosis Taiwan-besøg, de tårnhøje fragtrater, og hvordan de superrige, trods den høje inflation, stadig har råd til superbiler.
Ferrari lander rekordoverskud
Der er ingen tegn på hverken forsyningskrise eller ringere købekraft hos Ferrari. Superbil-producenten er netop kommet med regnskab tirsdag, og mens forbrugerne i andre segmenter er pressede, er efterspørgslen efter superbiler højere end nogensinde før.
Ferrari kunne derfor præsentere sit største kvartalsoverskud nogensinde og samtidig fortælle, at omsætning, profit og leveringer alle var steget mere end 20 procent i forhold til samme periode i 2021. På baggrund af det stærke kvartal hævede virksomheden sine forventninger til hele 2022.
Topchef Benedetto Vigna fortalte yderligere, at antallet af nye ordrer er oppe på rekordniveau.
Ferrari tjente 251 millioner euro, svarende til 1,9 milliarder kroner, og leverede 3.455 biler i andet kvartal.
Turbulent aktiedag i hele verden
Aktiemarkedet er i rødt på alle de store markeder tirsdag forud for formanden for Repræsentanternes Hus i USA, Nancy Pelosis, besøg til Taiwan. Pelosi er tirsdag eftermiddag lettet i et fly fra Malaysia med kurs mod Taiwan, og besøget har allerede givet anledning til bekymring og en optrapning af den dårlige stemning mellem USA og Kina.
Kina betragter nemlig Taiwan som en kinesisk provins og anser derfor Pelosis besøg som en stor provokation. Beijing har truet med alvorlige konsekvenser, og Kina har allerede optrappet sine militæraktiviteter omkring Taiwan.
Den potentielle konflikt mellem de to stormagter har gjort investorerne nervøse. I Asien lukkede det kinesiske Shanghai Composite-indeks med et fald på 2,3 procent, mens Hongkongs Hang Seng-indeks dykkede 2,4 procent.
Danmarks eliteindeks (C25) er nede 0,5 procent, og de store amerikanske indeks er alle åbnet med på fald på omkring en halv procent.
Tårnhøje fragtpriser rammer erhvervslivet
Mens de skyhøje fragtrater er gode for Mærsk, slider de hårdt på dele af erhvervslivet. Børsen illustrerer i dag problemet med en historie om den lille aalborgensiske virksomhed Surfmore, der de seneste år har oplevet en mangedobling af sine fragtudgifter til paddleboards og andet surfudstyr.
Virksomhedens stifter, Jeppe Thomsen, fortæller, at hvor en 20-fodscontainer tidligere kostede 12.500 kroner at få transporteret fra Kina til Danmark, koster den nu 47.600 kroner.
»Det er jo ikke, fordi jeg får en container, der har guld på håndtagene eller en hurtigere transit. Jeg sidder som den lille mand og har enormt meget behov for at flytte mine varer til en relativt lille pris,« siger han til Børsen.
Her er fem gode bud på historier fra Berlingske Business
1. Hvedeprisen eksploderede efter krigen i Ukraine. Men hvorfor falder den kun i USA?
Hvedepriserne steg voldsomt i USA og Europa, da krigen brød ud i Ukraine. Men siden har priserne udviklet sig forskelligt. Råvareanalytiker forklarer hvorfor.
Læs Emil Bo Rasks artikel her.
2. Mærsk opjusterer – tordner mod ny danmarksrekord i indtjening
Mærsk opjusterer forventningerne til andet kvartal af 2022 forud for kvartalsregnskabet, der lander onsdag. Danmarks største virksomhed er dermed på vej mod endnu en danmarksrekord i indtjening.
Læs historien fra Emil Bo Rask og Lasse Friis her.
3. Efter tilsyn fortsatte skyhøj direktørløn med at vokse. Selv efter fyring fik hun klækkeligt millionbeløb
Hendes store direktørløn i den statsstøttede fond, Dansk Standard, blev til en sag hos tilsynsmyndigheden. Nu viser det sig, at de gyldne lønforhold for den nu fyrede direktør, Anne Hasløv, fortsatte efter tilsynet trods bestyrelsens løfte – og at hun forlod fonden med et klækkeligt millionbeløb.
Læs Vibe Hyltofts historie her.
4. I Danmark er strømmen svinedyr – i det nordlige Skandinavien er den næsten gratis: Derfor er forskellen så stor
Elpriserne er vidt forskellige i Danmark, Sverige og Norge. Ifølge en ekspert skyldes det dårlig infrastruktur og høje gaspriser. Men ingen af problemerne ser ud til at blive løst lige foreløbig.
Læs Kalle Kehlets historie her.
5. Efter 30 år er det slut – den mest loyale Mærsk-mand siger stop
Lars-Erik Brenøe, der var personlig assistent for Mærsk Mc-Kinney Møller i 19 år og har haft en stribe bestyrelsesposter i Mærsk-selskaber, har snart sidste arbejdsdag på Esplanaden.
Læs Lasse Friis' historie her.
Tak, fordi du læste med. Hav en god aften.



