Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Skoda Fabia er en af de mest fornuftige og rummelige biler i B-segmentet, og den får nu et facelift med opdateret front og mulighed for blandt andet LED-forlygter og -baglygter. Det virker dog besynderligt, når de to øvrige minibiler i VW-koncernen, Seat Ibiza og Volkswagen Polo (og senere i år Audi A1), er flyttet til en nyere og mere moderne platform. Platformen i Seat Ibiza og VW Polo har allerede bevist sit værd med højere komfort og endnu bedre pladsforhold, især når det kommer til bredden i kabinen. Fabias trumfkort er, at den som den eneste af de tre stadig tilbydes som stationcar
Den gamle platform gør bl.a. at man i den faceliftede Fabia ikke kan få infotainmentsystem med 8” skærm, men må nøjes med en skærm på 6,5”. Indholdet fejler bestemt ikke noget med online-trafikinformation og Apple CarPlay, og det samme gælder i motorrummet, hvor de fire motorer – alle trecylindrede på 1 liter - med 60, 75, 95 og 110 hk er de samme som i de nyere søstermodeller. De to stærkeste udgaver, begge med turbolader, er blandt de absolut første biler hos Skoda og i koncernen med benzinpartikelfilter for en renere udstødning. Dieselmotoren udgår fra Fabia-modelprogrammet, så fremover vil der altså kun være benzinmotorer på programmet.
Den tjekkiske bilproducent har også opdateret udvalget af alufælge, og til hatchbackudgaven af Fabia er det nu muligt at få fælge i størrelsen 18”. Blind vinkel-assistent, fjernlysassistent og advarsel for biler, som kommer fra siden, når man bakker ud, er også nye muligheder.