Manden, der er jævnaldrende med kæmpemammutten, og det ekstremt stinkende ostebord

Boganmeldelse: Jens Blendstrup er med novellesamlingen, »Sorgens balalajka«, tilbage på den litterære scene med et onemanshow, der livligt demonstrerer spændvidden i hans repertoire – og det swinger!

Forfatteren Jens Blendstrup er parat med sine nye novellesamling »Sorgens Balalajka«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann

De tyve noveller i Jens Blendstrups »Sorgens balalajka« bevæger sig i mange retninger og spænder fra det vildt gakkede til det mildt sørgmodige. Fra farlige lynglimt af desperation og tragedie til studier i pinagtige forsøg på forstillelse eller pjankede indfald og satiriske udfald.

Motivmæssigt rækker bogens fortællinger fra overmodige drengeeventyr på den aarhusianske villavej til et nostalgisk alderdomstræf i erindringens villakvarter.

»Den sproglige jonglør og fabulant Jens Blendstrup møder læseren i varierende antræk i »Sorgens balalajka«, og såmænd også et ekstremt stinkende ostebord får han stablet på benene midt i en af sine noveller.«


Skiftene i tonefald er en iøjnefaldende side af »Sorgens balalajka«. Det brogede persongalleri, der omfatter udbryderkongen Sarkofag-Ole, Klovnen fra Lalandia og manden fra Urukplateauet, der er jævnaldrende med kæmpemammutten, og som dukker frem fra isen midt i en #metoo-tid, er karakteristisk for den konstant fantasifuldt fabulerende fortæller.

Klar fascinationskraft har mærkværdighederne i de mere komplekse og gådefulde fortællinger som for eksempel »Sommergæster« om tilflytter-hvepsene, der rykker ind i ferielandet. Mindre spændende er de noveller, der bliver hængende i et enkelt groft indfald eller syret påfund som for eksempel »Manden i vaskehallen« eller »Manden der åd af mørket«.

Et af Blendstrups foretrukne domæner er de særlige områder, hvor normaliteten møder galskaben og farligheden. En af novellesamlingens foruroligende fuldtræffere er »Den første sten«, der er inspireret af virkelige hændelser på de fynske motorveje, men hvor historien hos Blendstrup er blevet forsynet med en fiktiv hovedperson, en succesrig mand, der har behov for at tilføre tilværelsen lidt ekstra spænding.

Et sammensurium af noveller

Længsler og drømme er drivende kræfter i flere af novellerne, og udsat for Blendstrups veludviklede sans for at føre en historie helt ud i den yderste konsekvens kan resultatet for eksempel blive en jollesejlads, der varer uendeligt længe og fører til alverdens lande. Undervejs kan fortællingen om sejleren Bo udvikle sig til det rene, uforfalskede, men også fascinerende dadaistiske vrøvl:

»Efter seksten år genså han omsider Aarhus Bugt. Den lille optimistjolle som nu knap nok lignede en båd, var blevet firkantet af mangel på troværdighed. Han så den smukke kyst hvor nærbanen dunkede rytmisk imod Risskov og videre mod Grenaa. Omsider nåede han det gamle havneløb hvorfra Isbjerget hævede sig som en kogende isdessert for særligt rige, og løftede hånden der bestod af trevler og muslingskaller, til de mange der var mødt op på kajen.«

Et af novellesamlingens andre vigtige spor, hvor Blendstrup kan hengive sig til den særlige logik, der leder direkte ud i absurditeten, er en lille håndfuld science fiction-fortællinger, hvor også en skepsis i forhold til samfundsudviklingen og de teknologiske muligheder stikker hovedet frem: »Moderniseringen af familien Marklund«, »Mindemaskinen« og »Det sidste hjerte«.

Foto: People’s Press.

Når Blendstrup i sin fortælling om en fremtid, hvor de kunstige hjerter har afløst de gammeldags organer, skriver om »det hjerteløse samfund«, er det på en måde ordgøgleren og konsekvensrytteren, der allierer sig med forfatteren, som lige netop har noget på hjerte.

Den sproglige jonglør og fabulant Jens Blendstrup møder læseren i varierende antræk i »Sorgens balalajka«, og såmænd også et ekstremt stinkende ostebord får han stablet på benene midt i en af sine noveller. Her består anretningen blandt andet af »Roquefort med aske fra Pompeji, gouda med ebola, Morfeus’ montabello, søvnens trækning, frasorterede fuldmodne blåskimler dyppet i mareridt, halvfast Borneo belagt med sømandsløgne og hullet af træben, blyhærdet sortbrie«. Værsgo at smage på ordene!

Energien og den fabulerende opfindsomhed er nærmest et varemærke hos Jens Blendstrup. Ikke alle novellerne i »Sorgens Balalajka« står lige stærkt, men gennemgående er opfindsomheden stor og underholdningsniveauet højt, og også de mere bidske bid bliver det til i den nye samling af fortællinger. Blendstrups balalajka swinger.

Sorgens balalajka
Forfatter:
Jens Blendstrup. Sider: 272. Pris: 300 kroner Forlag: People’s Press.