Mesterforfatteren går amok over Wien, aviserne og alt det andet lort

Den navlepillende sortseer i Thomas Bernhards virtuose roman »Beton« er syg, skuffet og udfordret. Skal han blive i sit østrigske lort, eller skal han tage ned i varmen, inden det er for sent? Det er spørgsmålet. Et af dem.

Thomas Bernhards radikale pessisme får, som altid hos forfatteren, modspil af dens svimlende sproglige veloplagthed, af sprogets mageløse musikalitet, og hovedpersonens raserianfald er så langt ude, at det bliver sjovt, virkelig sjovt. SZ Photo / Friedrich, Brigitte

»Byen er anlagt på at udsuge dem som er gået i dens fælde, suge dem ud til de falder døde om.«

Ordene, der er lagt i munden på den autodidakte musikvidenskabsmand Rudolph, står i den østrigske forfatter Thomas Bernhards korteste roman, »Beton«, og hvis man ikke i forvejen kender til den virtuost vrisne forfatter og hans mageløst misantropiske bøger, giver citatet et meget godt billede af, hvad der venter. Romanen med den kompromisløst kedelige titel, som den evigt skrantende Thomas Bernhard udgav i 1982, syv år før sin død som kun 58-årig, er Thomas Bernhard classic, både hvad angår suverænt sortsyn, suverænt sprog og suveræn foragt for indrykninger og afsnit. Den er, også typisk for forfatteren, fortalt af en fortæller, der både er fjern og nær: