4 stjerner: Jeg var skeptisk i starten, men det her ender som en af de store

Årets store arkitekturbiennale i Venedig handler ikke så meget om arkitektur, men meget om kolonialisme, fascisme, og kultveilte.

En af udstillingens største stjerner er den ghanesisk-britiske arkitekt sir David Adjaye. I det gamle flådeværft Arsenale har han lavet denne pavillon, der hører til blandt udstillingens bedste værker: Tektonisk interessant, formmæssigt tvetydigt og rumligt overbevisende. Vincenzo Pinto/AFP/Ritzau Scanpix

I foyeren til første del af den store biennaleudstilling i den 300 meter lange corderia-gang i Venedigs gamle flådeværft, Arsenale, mødes de besøgende af et lysende, næsten glødende ultramarinblåt rum.

Et rum, hvor farven bliver fysisk som stof, og hvor man øjeblikkeligt føler sig talt til. Jeg er på vej ind for at se nærmere på årets begivenhed for alle arkitekter. På vej ind i »fremtidslaboratoriet«, som er den undertitel kuratoren Lesley Lokko har givet årets arkitekturbiennale i Venedig.