IQ vs. EQ: Fremtidens ledere skal mestre begge dele

Kravet til fremtidens ledere kan meget vel være større emotionel intelligens. Men de skal også kunne tackle mere klassiske faglige og ledelsesmæssige discipliner. Det viser krisetiden også, lyder det fra forsker.

Psykolog Nanna Bak Skytte mener, at fremtidens arbejdsmarked vil indeholde nye krav til ledere, som i høj grad handler om sociale kompetencer. Asger Ladefoged

Nutidens ledere og mellemledere er blandt andet karakteriseret ved, at de har en relativt høj intelligenskvotient (IQ), mens deres medarbejdere ofte har det træk, at de er stærkere end deres chefer, når det gælder den emotionelle intelligens – også benævnt EQ.

Det viser en undersøgelse fra People Test Systems, som blandt andet hjælper virksomheder i deres rekrutteringsproces. En af de ansvarlige for undersøgelsen er Nanna Bak Skytte, som er erhvervspsykolog og forsker på feltet. Når hun kigger i krystalkuglen, ser hun et arbejdsmarked, hvor ledere i højere grad for brug for EQ – men det er ikke ensbetydende med, at de mere klassiske, faglige kompetencer bliver underordnede.