»Man skal ikke være bange for at stå ved sine sociale kompetencer – de kan nemlig blive meget efterspurgte«

Er du menneskekender? Har du en indbygget interesse for relationer? Så har du måske en spændende fremtid foran dig. Arbejdsmarkedets medarbejderkrav er måske ved at ændre sig, fortæller forsker.

Psykolog Nanna Bak Skytte peger på, at fremtidens arbejdsmarked kommer til at efterspørge medarbejdere og ledere, der er stærke i det, man kalder emotionel intelligens (EQ). Den er karakteriseret af bløde værdier som sociale egenskaber, kreativitet, empati og lignende. Asger Ladefoged

Intelligens er et svært definerbart begreb. Dækker det udelukkende over evnen til at gennemskue mønstre og matematiske udfordringer, eller skal begrebet tolkes langt bredere og favne flere facetter? Det er en velkendt diskussion. Den er der skrevet bunkevis af afhandlinger om.

I den praktisk orienterede del af verdenen, f.eks. inden for medarbejderrekruttering, har man længe været klar over, at den klassiske intelligenskvotient, der er kendt som IQ, kommer til kort i en række situationer. Det ved Nanna Bak Skytte alt om. Hun er uddannet psykolog og forsker hos virksomheden People Test Systems, som blandt andet udvikler de test, som mange i dag møder i forbindelse med jobsamtaler.