Verdens bedste »pyramidespil« er dansk

August Ennas vidunderlige opera om et kupforsøg mod Kleopatra har været alt for gemt og glemt. Se gæstespillet fra Den Jyske Opera på Kongens Nytorv fra i aften. Den er et hit!

Harmaki - her i skikkelse af Magnus Vigilius - er i lommen på en kupmager og skal egentlig tage livet af Egyptens dronning. Men ikke alt går efter planen. Foto: Kåre Viemose Fold sammen
Læs mere

Kleopatra

Den Jyske Opera. Musik: August Enna, Libretto: Einar Christiansen efter H. Rider Haggards roman. 12. og 13. marts: Det Kongelige Teater. Herefter turné i Hillerød, Albertslund mv.

Musikken i vores drømme lyder sådan: Blød som silke, frodig som Nilens bredder, uendelig som elskovs søde hvisken.

»Kleopatra« af August Enna om egypternes plagede dronning er Det Jyske Operas seneste satsning og et af årets helt store fund.

En prins ved navn Harmaki vil have pyramidernes land tilbage til egypterne og sniger sig derfor ind i Kleopatras gemakker med kæresten Charmions hjælp.

Men mordet mislykkes. Prinsen og Kleopatra forelsker sig i stedet for. Så den jaloux kammerpige sladrer naturligt nok til chefen og får dermed gjort sin troløse kæreste et liv kortere.

Hvis man stadig kan få billet til forestillingerne på Kongens Nytorv og det øvrige Sjælland i ugens løb, så køb med det samme!

Den danske komponist blev mest kendt for musikken til »Den lille pige med svovlstikkerne« fra 1897 og røg så langt ud i glemslen.

Operaen om elskov og spionage ved egypternes hof havde ellers haft succes på Det Kongelige Teater fire år før og skulle siden høste store sejre over hele kontinentet.

Men på dansk jord? Ingen læste længere romanforlægget af Henry Rider Haggard - ham med »Kong Salomons Miner«. Og færre endnu orkede Ennas godt to timer lange opera uden ordentlige arier og solide pauser til klapsalver.

Som Wagner på dansk

Arierne og pauserne mangler ellers med vilje. For den skønne »Kleopatra« lyder i virkeligheden som en slags Richard Wagner på dansk. Som et musikdrama med syv solister, med stort orkester og store kor, med hele det karakteristiske flow af musik uden pauser - af Wagner benævnt »den uendelige melodi«.

Tyskeren selv ville muligvis have gjort signalerne i orkestret mere mindreværdige. Men resten er den ægte vare. Komplet med store udfordringer til sangerne og en slutning formet som himmelsk elskovsduet. Og med nærmest gigantiske udfordringer til de medvirkende musikere, løftet til noget over gennemsnit af Aarhus Symfoniorkester under Joachim Gustafssons ledelse.

Danskere som knivskarpe Magnus Vigilius i prinsens parti og Lars Møller i kupmagerens rolle er rene nydelser. Og sangerne fra udlandet - man skifter mellem flere i turnéens løb. - klarer det danske sprog aldeles glimrende. Flere af dem mangler knap nok det bløde »d« og vil derfor snart kunne udtale en vis dessert med danske farver i tallerknen.

Forestillingens visuelle side trækker ikke noget fra og lægger heller ikke noget til.

Scenografien er måske ikke ligefrem »Aida«. Forestillingen har trods kurs landet rundt og skal derfor kunne være i en lastbil. Men selv om gardinerne a la marmor og hoffets kjortler ligger til den minimalistiske side, fortæller de faktisk historien glimrende.

Instruktionen ved Ben Baur forbliver til gengæld en smule svag. Lidt for mange effekter virker alt for stærke, andre hentet er ud af en forældet guide, andre decideret uforståelige.

Hvorfor rører de mennesker ved hinanden hele tiden? Hvad skal “shakeren” og den åbenbart ret virtuose udførelse af cunnilingus i sidste akt til for? Og især Charmion i skikkelse af den ellers flot syngende Tanja Kuhn overspiller sært nok sin store rolle som på stumfilm. August Ennas opera er i den grad et stykke musikteater for voksne og behøver ingen kulørte effekter a la musical undervejs.

Men tag ikke fejl: “Kleopatra” er en vidunderlig opera og uden mage på dansk jord. Og opsætningen ved Den Jyske Opera er garanti for en aften med uforlignelig musik fra først til sidst. En slags Richard Wagner light og dermed et par anbefalelsesværdige prøvetimer for alle med lyst til tyskerens musikdramaer.

 

“Kleopatra” af August Enna spilles tirsdag, onsdag og torsdag på Det Kongelige Teater og derefter i Hillerød og Albertslund. Titelrollen blev lørdag sunget så glimrende af Stefania Dovhan og Charmion: Tanja Kuhn