En velkommen og vedkommende løsning

Den Jyske Opera er klar med værker, de færreste lyttere har et forhold til - og løser dermed en af genrens gordiske knuder.

Ny opera
Foto: Kim Haugaard. Den Jyske Opera har tidligere haft nye værker på repertoiret - som her i 2013 med »The Picture of Dorian Gray«. Foto: Den Jyske Opera
Læs mere
Fold sammen

Ikke et ord på italiensk! Ikke en tone fra før 1875! Den Jyske Operas nye sæson kan måske ligne mangen musikelskers værste mareridt.

Men huset med base i Aarhus har faktisk løst en gordisk knude med de fire satsninger næste år.

For rigtig mange operahuse står med alle klassikerne i den ene hånd og lidt for mange usolgte billetter i den anden.

Og deres løsning hedder i mange tilfælde opdaterede versioner af de gamle værker - som da spanieren Calixto Bieito satte »Maskeballet« op i London anno 2002 og lod hovedrollerne voldtage hinanden eller sidde halvt afklædte på et toilet.

Husenes valg er på én gang forståelige og forfærdelige. Ledelsen skal rigtignok have folk ind til skønsangens vidunderlige værker. Man kan så samtidig skræmme skønånder væk med Mozart i en sandkasse eller Wagner på en fabrik.

Philipp Kochheim er ny chef på Den Jyske Opera og hakker på en vis måde knuden over i ét hug:

Den tyske instruktør og scenograf har kun én opera fra det gængse repertoire i næste sæson, nemlig Georges Bizet’ udmærkede og tilpas folkekære »Carmen«.

Resten er nyere, anderledes og mere eller mindre ukendte værker:

»Passageren« er Mieczyslaw Weinbergs holocaustdrama fra 1968. »María de Buenos Aires« er argentineren Astor Piazzolla nyklassiske tangoopera fra samme år. Og den sjældent hørte »Kleopatra« er så danske August Ennas historisk orienterede gennembrudsværk fra 1894.

Philipp Kochheim har med andre ord taget et modigt og derfor velkomment valg:

Tyskeren tager et spring tættere på vor egen tid og til værker uden de store traditioner på scenerne endnu.

Og han får derfor ikke begyndt sin cheftid med opslidende diskussioner om kvaliteten eller mangel på samme ved opdaterede klassikere.

Han præsenterer sig med operaer, der kan opsættes helt regulært. Altså med operaer, der kan stå selv.

Måtte eksperimentet falde godt ud!